Bellen van vast naar mobiel nog steeds te duur

Beltug, de Belgische vereniging van telecomgebruikers, vraagt zich af wanneer de lagere tarieven voor vast-naar-mobiel bellen gaan verrekend worden in de tarieven die de vaste operatoren aanrekenen. Uit een onderzoek bij 79 bedrijven blijkt immers dat de vaste operatoren doen of hun neus bloedt.

Beltug, de Belgische vereniging van telecomgebruikers, vraagt zich af wanneer de lagere tarieven voor vast-naar-mobiel bellen gaan verrekend worden in de tarieven die de vaste operatoren aanrekenen. Uit een onderzoek bij 79 bedrijven blijkt immers dat de vaste operatoren doen of hun neus bloedt.

Een belangrijke factor bij de gesprekken van vast-naar-mobiel is het interconnectietarief, een tarief dat moet worden betaald om van het ene netwerk naar het netwerk van een concurrerende operator over te schakelen.

Ruim een jaar geleden besliste het BIPT om de mobiele operatoren een verlaging van hun interconnectietarieven op te leggen, om ze de kosten van een vast-naar-mobiel gesprek en die van een vast-naar-vast gesprek geleidelijk dichter bij elkaar te brengen.

Het gevolg is dat de vaste operatoren intussen al 40 procent minder betalen voor oproepen naar mobiele netwerken. Alleen wordt deze spectaculaire prijsdaling, die kan oplopen tot 7 à 8 cent per minuut, niet of slechts gedeeltelijk verrekend in de tarieven die vaste operatoren aanrekenen. Een bedrijf met 50 werknemers kan zo gemakkelijk een besparing van 3300 euro per jaar mislopen.

Om te weten te komen welke operator wanneer de tarieven doorrekent, besliste Beltug om op basis van een enquête een soort van barometer te publiceren, die de concrete effecten van de beslissing van het BIPT in kaart wil brengen. De vereniging verzamelde daartoe informatie bij 79 ondernemingen.

“Onze vrees werd alvast bevestigd”, stelt directeur Danielle Jacobs van Beltug. “De daling van de interconnectiekosten van de mobiele operatoren wordt door de vaste operatoren onvoldoende verrekend in de tarieven die zij hun gebruikers aanrekenen. Dit is in strijd met de doelstellingen van het BIPT.”

Uit de ‘barometer’ blijkt dat de tariefdalingen enkel worden geïmplementeerd bij klanten die er uitdrukkelijk om vragen. “En operatoren die zich op de kleinere ondernemingen richten, maken wel melding van de nieuwe tarieven die werden aangepast aan de prijsdalingen, maar in de praktijk worden ze alleen toegekend aan nieuwe klanten.”

Daarnaast blijkt bovendien dat alle operatoren onder één hoedje spelen, “hoewel er kleine verschillen merkbaar zijn tussen de individuele scores van de spelers.” De meeste operatoren geven ook toe dat ze ‘geval per geval’ reageren.

www.beltug.be

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content