Bellens: “Ik zou Base veel sneller verkocht hebben”

Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

Belgacom heeft geen probleem met de verkoop van KPN Belgium aan deze of gene partij. Dat zei topman Didier Bellens tijdens de presentatie van de kwartaalresultaten van de groep. “Al begrijp ik één ding niet: waarom hebben ze niet verkocht vóór dat de vierde telefonielicentie geveild werd?” Neen, Belgacom topman Didier Bellens ziet absoluut geen graten in de verkoop van KPN Belgium, ook niet als erfvijand Telenet Base overneemt, of De Persgroep van Van Thillo. “Ik herinner me nog de periode waarin men zei dat KPN Belgacom uit de markt zou drukken”, grapte de manager. “Nu moeten we constateren dat KPN gaat verdwijnen uit ons land.”

Belgacom heeft geen probleem met de verkoop van KPN Belgium aan deze of gene partij. Dat zei topman Didier Bellens tijdens de presentatie van de kwartaalresultaten van de groep. “Al begrijp ik één ding niet: waarom hebben ze niet verkocht vóór dat de vierde telefonielicentie geveild werd?”

Neen, Belgacom topman Didier Bellens ziet absoluut geen graten in de verkoop van KPN Belgium, ook niet als erfvijand Telenet Base overneemt, of De Persgroep van Van Thillo. “Ik herinner me nog de periode waarin men zei dat KPN Belgacom uit de markt zou drukken”, grapte de manager. “Nu moeten we constateren dat KPN gaat verdwijnen uit ons land.”

“De Nederlanders hebben nooit willen investeren in een deftig netwerk op Belgische bodem”, klonk het nog. “Het heeft hen ver gebracht. Bij Belgacom kunnen we bogen op het beste netwerk van het land, waarin we jaarlijks blijven investeren. In die zin bekleden we een unieke positie op de markt.”

Eén ding kon Bellens niet begrijpen. “Ik vraag me af waarom KPN zijn Belgische dochter niet eerder in het uitstalraam geplaatst heeft, vóór dat die vierde mobiele licentie geveild werd.” Base zou toen veel meer waard geweest zijn, omdat de markt onder minder spelers verdeeld zou moeten worden.

Hoe het ook zij, bij Belgacom denken ze niet dat een verkoop van Base hen gaat beïnvloeden. “Base is mobile only. Wij hebben een gesegmenteerd aanbod dat tegemoet komt aan de behoeften van àlle gebruikers. Onze convergentiestrategie wérkt, en doet ons groeien.”

Hawaii

Dat De Persgroep bij een eventuele overname van Base zijn mobiele klanten rechtstreeks zou kunnen benaderen via het pas opgerichte mobiele platform Hawaii (voor video- en andere content, in samenwerking met Roularta), is evenmin bedreigend, al vindt evp Dominique Leroy van Belgacom’s Consumer Business Unit het wel jammer dat er initiatieven als Hawaii worden opgestart buiten de operatoren om.

“Hoe meer ruzie er gemaakt wordt tussen de operatoren en de mediabedrijven, hoe gemakkelijker het wordt voor de Amerikanen om de markt in te pikken. Met OTT-spelers zoals Google, YouTube, Apple en vele anderen hebben zowel de operatoren als de traditionele mediabedrijven straks een gemeenschappelijke vijand.”

“Daarom is het beter om samen te werken, en om samen manieren te bedenken om de Belgische consumenten op de Belgische kanalen te houden.”


Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content