Beneluxlanden streven naar één oplaadnetwerk voor elektrisch rijden
België, Nederland en Luxemburg gaan samenwerken om het voor bestuurders van elektrische wagens makkelijker te maken om hun wagen op te laden. Zo zullen ze laadaanbieders aanmoedigen om hun laadpunten en diensten in de Benelux aan elkaar te koppelen.
Onder Nederlands voorzitterschap van de Benelux vindt vandaag in Den Haag een grote drielandenconferentie plaats. Het doel is om de Benelux om te vormen tot één Zero-Emissie regio. Verschillende ministers van de drie landen tekenden daarbij een verklaring om samen te werken rond elektrisch rijden.
Nog te vaak vormen landsgrenzen echte barrières en is het voor bestuurders van elektrische voertuigen moeilijk om in het buitenland de juiste informatie te vinden over de locatie, beschikbaarheid en kostprijs van laadpunten. Bovendien kunnen de chauffeurs van e-voertuigen over de grens nog niet bij alle laadpunten betalen met de laadpas of app die zij in hun eigen land gebruiken. Daardoor blijft de reikwijdte van eleketrische wagens gevoelsmatig beperkt. Daar willen de drie Beneluxlanden nu iets aan doen.
Zij willen de samenwerking tussen laadaanbieders bevorderen door hen te stimuleren om hun laadpunten en diensten in de Benelux aan elkaar te koppelen en voor iedereen eenvoudig toegankelijk te maken. Dit moet ertoe leiden dat bestuurders in het buitenland met hun eigen laadpas of app kunnen betalen voor een laadsessie.
De sectororganisaties voor aanbieders van laaddiensten Open Chargepoint Belgium (BE), eViolin (NL) en Chargy (LU) drukten ook hun engagement uit en ondertekenden hiervoor een intentieverklaring.
“Met deze overeenkomst willen wij binnen de Benelux één laadnetwerk creëren dat voor iedereen overal toegankelijk is. Net zoals dat vandaag het geval is voor benzine- of dieselwagens”, zegt Vlaams minister van Energie Bart Tommelein. “Samen willen we ervoor zorgen dat elektrisch rijden niet stopt aan de grenzen”.