Bereid je voor op het einde met Xarona

David De Smet. © .

“Op mijn begrafenis moet je dat liedje draaien. En dit gedicht lezen”. We zeggen het allemaal wel eens tegen een naaste, en dan wordt het hopen dat die zich dat nog herinnert wanneer die onheuglijke dag er toch komt. Met het online platform Xarona kun je je een stuk zekerder van je zaak voelen, en je hele afscheid voorbereiden.

Het leven zelf bracht het idee bij CEO David De Smet aan. “Toen mijn schoonmoeder aan kanker overleed hebben we natuurlijk met haar proberen te bespreken wat er allemaal moest gebeuren na haar afscheid. En toch moesten we op dat moment vaststellen dat we bepaalde aspecten waren vergeten aan te raken, of dat we ons afvroegen of we haar toen juist hadden begrepen. Zo rijpte het idee om een platform te maken dat mensen de kans geeft zijn laatste wensen helder op te schrijven”.

Het resultaat werd vorige week gelanceerd en heet Xarona: een online forum waarop je een profiel kunt aanmaken waarin je liedjes, foto’s, teksten en andere kunt bewaren, net als levensherinneringen en vrienden. En daarbij staat De Smet op zijn onafhankelijkheid. “Natuurlijk zijn er min of meer gelijkaardige diensten, maar die zijn altijd verbonden met de verkoop van een dienst of een product. Wij willen dat niet, zodat je vrij blijft. We geven je ook volledige controle over welke vertrouwenspersoon na je dood welke informatie te zien krijgt. En als extra belanden al je herinneringen, foto’s en andere elementen op een soort van levenslijn, die in een filmpje wordt gegoten. Dat kan ook op de uitvaart vertoond worden.”

Geen wonder dus dat De Smet met online marketing vooral mikt op de facebookgeneratie, die zijn leven nu al uitgebreid documenteert online. “Intuïtief vermoed je dat dit een product is voor mensen tussen 45 en 65, maar we merken dat bij de eerste geïnteresseerden al zeer veel twintigers en dertigers te vinden zijn. We weten dan ook uit onderzoek dat één op tien mensen al vrij actief met zijn uitvaart bezig is door ergens iets op papier te hebben, latent denkt de helft van de bevolking al eens na over zijn eigen uitvaart.”

Zit er ook een businessmodel achter? Welzeker. “We geloven niet in een abonnementsbenadering, maar hebben een aantal keuzes hoe lang je aan je profiel kunt sleutelen”, legt De Smet uit. “Zo kun je voor het basisbedrag van 14.99 euro twee jaar lang informatie uploaden. Daarna blijft je profiel bestaan, maar kun je er niets meer aan wijzigen. Niets staat echter in de weg dat je zeven jaar later opnieuw betaalt om aan te vullen of te veranderen. Maar je kunt net zo goed kiezen om je profiel tien jaar lang ‘open’ te houden.”

We gaan er van uit dat we met de inkomsten die we meteen genereren kunnen bootstrappen.

Hoeveel hij zelf al in Xarona heeft geïnvesteerd wil De Smet niet kwijt, maar eigen middelen volstonden om het platform leven in te blazen. En ook nu zit hij niet te wachten op extern geld. “We gaan er van uit dat we met de inkomsten die we meteen genereren kunnen bootstrappen”, zegt hij. “Het aantal registraties ligt alvast voor op ons eigen plan.”

Er is meteen ook een drastische groeistrategie uitgetekend. Is Xarona voorlopig enkel in Vlaanderen gelanceerd, dan volgen Wallonië en Frankrijk begin maart. En dan is het de beurt aan Europa. “Tegen eind mei willen we de hele Europese Unie veroverd hebben, en dus 650 miljoen consumenten bereiken. Dat willen we vooral doen door in elk land dezelfde aanpak te hanteren: een lancering die veel persaandacht moet opleveren, en dan online-advertising met een contentgedreven aanpak die de interesse levend moet houden. Tussen nu en eind mei hebben we zo 25 perslanceringen in evenveel landen op de planning staan.”

Xarona

Maatschappelijke zetel: Moerbeke-Waas

Aantal vennoten: 4

Op zoek naar bijkomende investeerders?: neen

website:www.xarona.com

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content