Bestuurders zelfrijdende auto's moeten nog regelmatig ingrijpen

14/01/16 om 09:50 - Bijgewerkt om 09:50

Zelfrijdende auto's hebben nog geen ongelukken veroorzaakt. Maar dat is wel te danken aan het feit dat ze niet zonder bestuurder de weg op mogen, blijkt uit rapportages.

Bestuurders zelfrijdende auto's moeten nog regelmatig ingrijpen

© .

Dat blijkt uit rapporten die de verschillende experimenterende bedrijven hebben ingediend bij het Department of Motor Vehicles (DMV) van Californië. In die staat moet je eens per jaar een overzicht van ingrepen door de bestuurder indienen, als je met zelfrijdende auto's de weg op gaat.

De rapporten van bedrijven als Bosch, Google, Nissan, Mercedes-Benz, Nissann, Tesla en Volkswagen zijn onderling lastig te vergelijken. Sommige geven alleen in algemene termen weer wat de reden was voor de ingreep, andere werken dat heel nauwkeurig uit. En het maakt natuurlijk ook verschil hoe intensief er met de zelfrijdende auto is gereden binnen de staatsgrenzen van Californië. Over experimenten in andere staten hoeft niet gerapporteerd te worden.

Nog de nodige onvolkomenheden

Maar opgeteld ontstaat wel het beeld dat de zelfrijdende auto nog wat werk nodig heeft, voordat die echt de weg op kan zonder brokken te maken. Google, bijvoorbeeld, reed met 49 auto's 424.000 mijl in Californië in de periode november 2014 tot en met december 2015; dat was een derde van alle testkilometers. In die periode werden de bijrijders 341 maal gedwongen tot het overnemen van het stuur, omdat een technische storing daar aanleiding toe gaf of omdat ze dat verstandiger vonden. In die laatste categorie vallen 69 meldingen; in 13 gevallen grepen de bijrijders in om een aanrijding te voorkomen, aldus Google.

Tesla meldt geen enkele ingreep; daarmee voelt het bedrijf zich ook ontslagen van de plicht om meer informatie te geven over de omvang van zijn testprogramma in Caliornië. Bedrijven als Bosch, Mercedes Benz en Volkswagen geven de incidenten alleen in globale termen weer. Dat maakt het lastig onderscheid te maken tussen ingrepen voor testdoeleinden en incidenten. Het gaat soms wel om grote aantallen. Nissan en Delphi geven meer details: het niet herkennen van voertuigen van hulpdiensten met zwaailicht, niet herkennen van een stilstand voertuig in de baan van de zelfrijdende auto, een ingreep om een fietser meer ruimte te geven, problemen door ontbreken van wegmarkeringen, over het hoofd zien van een stoplicht door laagstaande zon, problemen bij het wisselen van rijbaan bij druk verkeer - het lijken net mensen.

Bron: Automatiseringgids

Onze partners