Betrouwbare headhunter zoekt informaticus met vertrouwen

15/11/06 om 00:00 - Bijgewerkt op 14/11/06 om 23:59

Bron: Datanews

Een headhunter ontmoeten blijft voor velen zoals een bezoek aan de tandarts: zonder kiespijn ga je niet. Je wordt ontvangen met de glimlach, verdoofd met een prikje en een geruststellend woordje, en toch voelt het ongemakkelijk om met je open mond vol tanden plat op je rug te blijven liggen tot hij klaar is met boren en vullen. Je weet dat het moet, maar eigenlijk zou je willen dat die tand zichzelf repareerde.

De realiteit is dat sommige concullega's zich inderdaad gedragen als tandartsen die niet alleen besparen op de verdoving, maar vaak ook met hun Black & Decker graven ipv het adequate 'gereedschap' te benutten. Jammer! Want ons vak biedt zoveel meer toegevoegde waarde als het beoefend wordt door echte professionals. Een headhunter moet in mijn ogen vier voorname rollen vervullen: rekruteerder, informatiebron, spiegel en carrièrecoach.De rekruteerderRekruteren is de core business van het vak, en zo goed als de enige bron van inkomsten: een bedrijf zoekt, de headhunter vindt, het bedrijf werft aan, de headhunter factureert. Het gaat om een punctuele interventie in de carrière van de kandidaat. Voor de kandidaat heeft de headhunter een rol van kwalificerende tussenpersoon. Een tussenpersoon die au sérieux te nemen is: hij zal namelijk vaak het verschil maken in het al dan niet bemachtingen van de begeerde job. De headhunter dient hiervoor expert in interview- en rekruteringstechnieken te zijn en is het aan zichzelf en aan zijn klanten, kandidaten zowel als bedrijven, verplicht om deze met een absolute deontologische discipline toe te passen.De informatiebronHoe gespecialiseerder de headhunter is, hoe beter zijn specifieke marktkennis: technologieën, diensten en producten, soorten jobs, functies en rollen, salarisstructuren, opleidingsgewoontes, culturen en managementstijlen van de relevante spelers in elk segment of niche van zijn markt kunnen een sterke toegevoegde waarde betekenen voor wie zich wil voorbereiden op het vinden en kwalificeren van een nieuwe professionele uitdaging: welk bedrijf past bij jou en waarom, zal je het kunnen vinden met deze of gene manager of verantwoordelijke, is het bedrijf in staat jou een interessant financieel voorstel te doen of val je ver buiten hun salarismogelijkheden, welke doorgroei- en carrièremogelijkheden zijn er voor iemand zoals jij in dit specifieke bedrijf, etc.Enerzijds kan je zo vermijden tijd te verspillen aan nutteloze sollicitaties of juist supergemotiveerd en -gedocumenteerd het verschil met andere kandidaten maken. Het bedrijf zelf hoeft daarom geen klant bij de headhunter te zijn. De vertrouwensrelatie kandidaat-headhunter en zijn marktkennis zijn hiervoor toereikend. Anderzijds is de kwaliteit van de geleverde marktinformatie vaak omgekeerd evenredig met de genetische drang tot factureren van de headhunter...De spiegel aan de wandHoe goed ken jij jezelf? Hoe kan je jezelf objectief meten en inschatten? Je denk dat je zo overkomt, terwijl je misschien de tegenovergestelde indruk nalaat. Je bent overtuigd deze mega-expertise te hebben, terwijl je slechts een 'informed amateur' bent. De ervaren headhunter kan je een spiegel voorhouden en je kennis en wetenschap, kunde en vaardigheden, attitudes en potentieel veel objectiever inschatten dan dat jij dat zelf kan én hij kan dit relateren aan je ambities. Hij beschikt over een veel bredere vergelijkingsbasis dankzij de duizenden kandidaten en tientallen bedrijven die hij geïnterviewd en geanalyseerd heeft. Voor ervaren headhunters zijn deze cijfers letterlijk te nemen.Daarnaast heeft de spiegel ook zijn nut bij onbegrip of diepe frustratie. Je hebt net een promotie gemist of, erger, je bent eruit gebonjourd en begrijpt niet waarom. Door de juiste vraag en in vraag stelling (introspectie) wandel je na een uur veel rustiger buiten met een duidelijk begrip van het waarom en vooral van het eigen, vaak bepalende aandeel hierin. Dat de headhunter geen losbollige kwiet, maar integendeel persoonlijk betrokken moet zijn, spreekt vanzelf. Dat hij psychologisch, organisatorisch en bedrijfspolitiek expert moet zijn, ligt voor de hand. En dat hij zijn persoonlijke agenda moet loskoppelen, is een noodzakelijke voorwaarde.De carrièrecoachHet grote woord is gevallen. Inderdaad, de belangrijkste en ook moeilijkste rol is die van carrièrecoach. Laatst was ik bij een orthomoleculair arts op bezoek. Niet omdat ik ziek was, maar omdat ik wou weten wat me de volgende 15 jaar gezond ging houden. De headhunter kan dezelfde rol vervullen voor het professionele als de arts voor het lichamelijke. Naast punctuele interventies zoals rekrutering, informatie verschaffen en spiegel spelen, is het onze voornaamste taak om 'carrièredokter' te zijn met vragen zoals: wat zijn vandaag de bouwstenen van je toegevoegde waarde van morgen en hoe houd je die waarde over de lange termijn in stand? Hoe kan je en waar kan je je eigen potentieel zo snel mogelijk maximaal ontplooien? Wat is er vandaag nodig om binnen 10 of 15 jaar nog competitief te zijn op de arbeidsmarkt? Welke dromen zijn bedrog en welke maken je 'the king'?Human resources is een domein waarin alles perceptie is, wat het er niet makkelijker op maakt. Het blijft een verhaal van vertrouwen verdienen en kunnen geven. Twee meningen zijn beter dan één, maar 10 meningen waar je niet naar luistert, zijn verspilling. Als kandidaat kies je zelf voor het soort relatie dat je wilt met een recruteringspartner. Uiteindelijk bepaal je altijd zelf wat de rol is van een headhunter voor jou. Is de headhunter competent, ben jij namelijk degene die hem die rol toewijst. Wederzijds respect en vertrouwen zijn, zoals steeds, de basis van alles.

Onze partners