BeTV eist dwangsom van Belgacom

03/01/06 om 00:00 - Bijgewerkt op 02/01/06 om 23:59

Bron: Datanews

100.000 euro per dag, dat is de som die de Franstalige betaaltelevisiezender BeTV eist van Belgacom. BeTV heeft Skynet iMotion Activities (SiA), een onderdeel van Belgacom en programmamaker voor Belgacom TV, voor de rechter gedaagd wegens 'oneerlijke concurrentie'.

De Franstalige betaalzender BeTV sleept SiA voor de rechter omwille van vier vergunningen voor de productie van televisieprogramma's voor Belgacom TV. Dat staat te lezen in verscheidene Belgische kranten. Concreet gaat het over 'pay per view' (films-op-aanvraag), 11 TV (over het Belgisch voetbal), 11 TV pay per view en Via Calcio (Italiaans voetbal). SiA kreeg hiervoor vorig jaar de vergunningen van de Franstalige mediawaakhond CSA (Conseil Supérieur de l'Audiovisuel).Volgens BeTV heeft SiA als onderdeel van Belgacom een publieke aandeelhouder, de overheid (50% plus een aandeel van Belgacom). Dat is tegen de regelgeving van de Franse Gemeenschap, die stelt dat een programmamaker "onafhankelijk moet zijn van elke overheid". Daardoor zijn de licenties volgens de Franstalige betaalzender onwettig. Bovendien is de raad van bestuur van SiA ook niet onafhankelijk, stelt BeTV. Een van de leden, Alexandre Lippens, "lijkt contractuele banden te hebben met Belgacom". Lippens' vader, Maurice (de voorzitter van Fortis), zit overigens in de raad van bestuur van Belgacom.BeTV eist voor de Brusselse rechtbank van koophandel een dwangsom 100.000 euro per dag als Belgacom de vier programma's blijft uitzenden. Belgacom zelf is heel gerust over de zaak De CSA was op de hoogte van de speciale structuur van Belgacom. De telecomgroep garandeerde dat SiA volledig onafhankelijk kon werken. De CSA baseerde zich daarop bij het uitdelen van de licenties.

Onze partners