BI- en ERP-toepassingen draaien nauwelijks in de public cloud

© istock
Kristof Van der Stadt
Kristof Van der Stadt Hoofdredacteur bij Data News

De opmars van de public cloud valt niet langer te ontkennen. Maar Belgische bedrijven lijken vooral een hybride model na te streven.

In opdracht van Data News voerde Computer Profile een onderzoek onder Belgische en Luxemburgse bedrijven met 50 of meer medewerkers naar het gebruik van (publieke) cloudapplicaties.

Cloud use on site & applicaton level
Cloud use on site & applicaton level© .

Eerste belangrijke conclusie is dat 44 procent een of meerdere oplossingen uit de publieke cloud gebruikt. Private cloudoplossingen zijn in dit cijfer niét inbegrepen. En ook niet onbelangrijk : met de effecten van shadow it houdt dit onderzoek ook geen rekening. Het gaat enkel om applicaties die vanuit de it-afdeling ondersteund en beheerd worden. Een applicatie die door de eindgebruiker zelf op zijn laptop of desktop-pc geïnstalleerd werd en die gebruik maakt van een cloudleverancier is dus niet meegenomen in die 44 procent. Denk dan aan collaboration-tools zoals Slack of online opslagdiensten als Dropbox.

Opmars van Microsoft

Uit de cijfers blijkt een duidelijke opmars van Microsoft. 13 procent gebruikt cloudapplicaties van de leverancier uit Redmond. “Dat verbaast me niets. Ik denk dat dit zelfs nog een onderschatting van de markt is, zeker bij middelgrote bedrijven. In het midsize-segment draait de helft van onze klanten een cloudapplicatie van Microsoft”, zegt Chris Debyser, ceo van ConXioN. Het gaat dan voornamelijk om een online Exchange-omgeving en de online kantoorsuite Office 365 waarvan het gebruik vorig jaar ook al aanzienlijk toenam. Maar ook de crm-cloudtoepassingen van Microsoft zijn populair, net als SharePoint.

Cloud penetration by vendor
Cloud penetration by vendor© .

Ook Salesforce is wat online crm betreft groeiend in populariteit en ook dat is verre van een verrassing. Wel verrassend is dat SD Worx zo hoog eindigt in de grafiek ‘cloud penetration by vendor’. Ook andere HR-spelers als Acerta en Attentia staan in dat lijstje. “Ik vermoed dat het dan niet echt om een volledig HR-dienstenpakket gaat, maar eerder over bijvoorbeeld loonsadministratie. Dat zijn toepassingen die wel in de cloud kunnen, maar een volledig HR-aanbod kan je moeilijk helemaal in een SaaS-model gieten”, aldus Debyser.

Hybride model

Voor Debyser is er binnen kmo’s wel een duidelijke verschuiving van ‘on premise’ naar SaaS. “Dat zien we bij ons, maar ook bij onze collega’s. En hoe groter het bedrijf, hoe meer je het hybride model ziet verschijnen”, besluit Debyser.

In zo’n hybride model blijft een deel ‘on premise’ draaien op lokale infrastructuur en/of in een datacenter. Bepaalde applicaties draaien dan weer wel volledig in de cloud.

Cloud vendor penetration by area
Cloud vendor penetration by area© .

François Bryssinck, afgevaardigd bestuurder van Megabyte, ziet veel kmo’s resoluut kiezen voor zo’n model : “De voorbije jaren waren kmo’s er van overtuigd dat ze hun volledige it-infrastructuur in de cloud moesten onderbrengen of helemaal niets. Vandaag kiezen ze ervoor alledaagse applicaties zoals bijvoorbeeld de mailserver in de cloud onder te brengen. Bedrijfskritische applicaties zoals boekhoudsoftware of crm-toepassingen houden ze wel binnen de eigen bedrijfsmuren.”

Afgaande op de cijfers van Computer Profile is wordt erp-software maar in één procent van de gevallen in een publieke cloud geplaatst. Voor business intelligence toepassingen is dat zelf minder dan één procent. Zulke toepassingen worden meer en meer in een hosted omgeving geplaatst – een private cloud zeg maar – en/of als een duidelijke managed service opgevat.

“Hoe dan ook wordt het pleit nu beslist door niet alleen de grote buitenlandse cloudleveranciers, maar ook de grote Belgische providers. Je ziet duidelijk hoe bijvoorbeeld Proximus en Combell nu marktaandeel winnen in de midmarket”, voegt Debyser daar nog aan toe.

Cloud penetration by region
Cloud penetration by region© .

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content