Bijna een miljoen gekraakte iPhones in omloop

Apple heeft zo’n 3,75 miljoen iPhones verkocht, maar officiële telecompartner AT&T heeft net geen 2 miljoen toestellen geactiveerd. Conclusie: er zijn iets meer dan een miljoen toestellen in de ‘grijze markt’. Of toch niet helemaal?

Apple heeft zo’n 3,75 miljoen iPhones verkocht, maar officiële telecompartner AT&T heeft net geen 2 miljoen toestellen geactiveerd. Conclusie: er zijn iets meer dan een miljoen toestellen in de ‘grijze markt’. Of toch niet helemaal?

Wie in de States een iPhone koopt, haalt een toestel in huis dat enkel met een simkaart van AT&T werkt. Bij de eerste ingebruikname, wordt het toestel geactiveerd door AT&T. Tot zover het officiële scenario, want AT&T zegt maar 2 miljoen geactiveerde toestellen te hebben terwijl Apple spreekt over 3,75 miljoen verkochte iPhones. Dat meer dan een miljoen iPhone-kopers zich bezighouden met het ‘hacken’ van hun toestel zodat het met een andere operator werkt, is volgens analisten weinig waarschijnlijk. Veel aannemelijker is dat er georganiseerde groepen bestaan van dealers die in grote getale iPhones kopen in de Verenigde Staten, ze ‘unlocken’ en vervolgens overzees doorverkopen .

De krant The New York Times sprak met een analist van Piper Jaffray die zowaar spionnen afstuurde op winkels in New York, San Francisco en Minneapolis. Uit die verslagen bleek dat zo’n 40 procent van de verkochte iPhones gekocht werden door mensen die meer dan toestel tegelijkertijd kochten. En opmerkelijker: het merendeel van die kopers waren Aziaten die “samen in kleine bussen arriveerden”. Dat er een bloeiende grijze markt bestaat, mag dus wel duidelijk zijn. De analist in kwestie berekende dat 350.000 toestellen via de Apple-partners in Europa verkocht werden, dat 512.000 eigenlijk nog in de stock van AT&T zitten en dat er dus nog zo’n 838.000 toestellen zijn die in het officieuze verkoopscircuit terechtkwamen.

Wat Apple van deze ‘grijze markt’ vindt, zul je niet snel te weten komen – het bedrijf blinkt doorgaans niet uit in communicatie die los staat van de eigen grootschalige events. Maar vermoedelijk zijn Jobs & co er toch niet helemaal tevreden mee: Apple krijgt van carriers zoals AT&T volgens het bericht in The New York Times 15 dollar per maand per geactiveerde account. Elk ‘unlocked’ toestel snijdt dus rechtstreeks in de revenue. Langs de andere kant helpen de grijze iPhones wel om de hypefactor op te schroeven; iets wat moeilijker te becijferen valt…

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content