BIPT voert onderzoek naar ‘onbeperkt downloaden’

. © .
Kristof Van der Stadt
Kristof Van der Stadt Hoofdredacteur bij Data News

Het BIPT stelt een onderzoek in naar het ‘onbeperkt downloaden’ of ‘vrij downloaden’ zoals dat door sommige operatoren in ons land naar voor geschoven wordt. N-VA Kamerlid Peter Dedecker meent dat “onbeperkt niet altijd echt onbeperkt is”.

In heel wat internetabonnementen heeft men het over ‘onbeperkt downloaden’ of ‘vrij downloaden’ wanneer je de specificaties erbij neemt. In de praktijk blijkt het echter vaak om een zogeheten ‘fair use policy’ te gaan. Zolang een gebruiker niet overdreven veel data binnenhaalt en/of verstuurt, geldt er geen limiet. Anders gezegd: de operator in kwestie hanteert wel degelijk regels om het dataverkeer te beperken, en het begrip ‘niet overdreven’ zet de deur open tot discussie.

Bevoegd minister Alexander De Croo (OpenVLD) heeft nu de opdracht gegeven aan telecomregulator BIPT om de problematiek grondiger te onderzoeken, na een antwoord op een parlementaire vraag van kamerlid Peter Dedecker (N-VA). “Als we de kleine lettertjes bij internetabonnementen lezen, stel ik vast dat sommige operatoren een limiet leggen op het onbeperkt downloaden. ‘Onbeperkt’ is dus niet altijd echt onbeperkt”, stelt Dedecker.

Zo betekent bij Telenet ‘vrij downloaden’ dat je vanaf een verbruik van 500 GB in de piekuren een ‘intensieve gebruiker’ genoemd wordt. Je snelheid wordt dan tijdens de piekuren herleid van 200 Mbps naar 10 Mbps downstream en 1 Mbps upstream.

Heel wat consumenten zijn niet op de hoogte van deze kleine lettertjes en ontdekken het bestaan ervan pas van zodra de limieten overschreden worden. Dit is volgens Dedecker misleidend, maar ook niet conform de wetgeving die stelt dat ‘onbeperkt’ effectief moet betekenen ‘zonder enige beperking’. Een stelling die dus gevolgd wordt door bevoegd minister Alexander De Croo die het BIPT opdracht gaf om de kwestie te onderzoeken.

“Zeker in tijden van Netflix en andere streamingdiensten stijgt het dataverbruik enorm en moeten mensen duidelijk weten waar ze aan toe zijn, zodat ze weten welk abonnement voor hen het meest geschikt is”, besluit Dedecker.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content