Pieterjan Van Leemputten
Pieterjan Van Leemputten
is redacteur bij Data News
Opinie

29/09/16 om 11:45 - Bijgewerkt om 12:01

BlackBerry: De reus die weer dwerg werd

BlackBerry maakt niet langer zelf smartphones. De ooit dominante smartphonemaker zag te laat in dat de markt iets anders wou. Een blinde vlek waar ook Nokia, Microsoft, Intel en zelfs Google onder lijden.

BlackBerry: De reus die weer dwerg werd

. © .

Delen

BlackBerry: Hoe de reus weer dwerg werd

Strategisch is het voor BlackBerry een goede zaak om hardwareontwikkeling uit te besteden. Een glorieuze exit is het niet, maar de kans is klein dat het merk nog genoeg toestellen zal verkopen om een winstgevende hardwarepoot te onderhouden.

Maar BlackBerry heeft het probleem dat wel meer technologiereuzen hebben. Een dominantie in de markt die zo goed is voor het bedrijf, dat concurrenten ongestoord iets nieuws proberen. De markt verandert niet zozeer, er ontstaat gewoon een nieuwe markt.

Andere tijden, andere namen

Midden 2007, het jaar dat de iPhone verscheen, waren Samsung en Apple geen ronkende namen in de mobiele markt. Windows Mobile, Palm, RIM (het vroegere BlackBerry) en Symbian (Nokia) bespeelden het landschap met toestellen die als voornaamste eigenschap hadden dat je er mee kon e-mailen. Social media stelde weinig voor, laat staan op mobiel, en om video's te maken nam je nog een videocamera.

Apple en Google zijn niet zozeer op het terrein van BlackBerry en Nokia gaan spelen, ze hebben het speeldveld gewoon verlegd. Waar smartphones in de eerste helft van de jaren 2000 bijna exclusief voor zakenlui en politici waren, werden ze vanaf 2007-2008 ook interessanter voor de doorsnee consument.

Delen

20 procent marktaandeel. Op de hoofdkantoren van het bedrijf heerste mogelijk een Titanic-sfeer. Weliswaar die van tien minuten voor de ijsberg werd opgemerkt.

Titanic-sfeer

Die trend was aanvankelijk goed voor BlackBerry. Tussen eind 2007 en begin 2009 steeg het marktaandeel van de Canadese reus van tien tot twintig procent. Bovendien in een markt waar de verkoop steeg van 122 miljoen (2007) naar 172 miljoen toestellen (2009). Je kan je voorstellen dat op de hoofdkantoren van het bedrijf een Titanic-sfeer heerste. Weliswaar die van tien minuten voor de ijsberg werd opgemerkt.

Statistic: Global smartphone OS market share held by RIM (BlackBerry) from 2007 to 2016, by quarter | Statista
Find more statistics at StatistaStatistic: Number of smartphones sold to end users worldwide from 2007 to 2015 (in million units) | Statista
Find more statistics at Statista

De vraag is wanneer BlackBerry die ijsberg heeft opgemerkt. Als we kijken naar het marktaandeel van het merk dan gaat het vanaf 2010 spectaculair bergaf. Maar neem er de toestelverkoop bij en het bedrijf verkocht nooit meer exemplaren dan eind 2010. Pas begin 2012 gaat het mis: van 13 naar 9,7 miljoen toestellen. Dat jaar worden er wereldwijd in totaal 680 miljoen smartphones verkocht. Vier keer meer dan toen BlackBerry de markt domineerde.

Statistic: Global smartphone shipments by BlackBerry (RIM) from 2007 to 2013 (in million units) | Statista
Find more statistics at Statista

Kort samengevat heeft Blackberry het tot de laatste jaren niet zozeer slecht gedaan. Maar andere smartphonemakers deden het gewoon veel beter.

Delen

Blackberry heeft het tot de laatste jaren niet zozeer slecht gedaan. Maar andere smartphonemakers deden het gewoon veel beter.

Maar BlackBerry is geen unicum. Intel is al jaar en dag de standaard voor cpu's die elk jaar kleiner en sneller worden, broodnodig voor de pc-markt. Maar het bedrijf miste de opmars van tablets en smartphones. Intel is dominant in de pc-markt. Maar die pc-markt is niet langer het dominante toestel.

Hetzelfde gaat op voor Nokia, dat bleef vertrouwen op het eigen Symbian op een moment dat Android en iOS de nieuwe cool kids werden.

Geld om te falen

De twee interessantste voorbeelden zijn misschien nog Google en Microsoft. Microsoft probeerde, maar kreeg weinig voet aan wal in het volwassen mobiele landschap. Gelukkig voor het bedrijf waren er nog voldoende inkomsten uit andere segmenten om op terug te vallen. Zo kon het tijd kopen om fouten te maken en er ook uit te leren.

Ook Google kent dat parcours en slaagde er niet in om Facebook te beconcurreren voor sociale media. Maar ook hier komt het geld niet langer enkel van de zoekmachine en dat zorgt er voor dat het bedrijf zich vandaag enkel strategische misstappen kan veroorloven in afwachting van de volgende cash cow.

We trappen een open deur in als we zeggen dat technologie snel verandert. Maar BlackBerry is het schoolvoorbeeld van een bedrijf dat te laat inzag dat de markt verplaatste en zo van de hoogste berg in het diepste dal sukkelde. Een selectieve blindheid die elk groot technologiebedrijf kan overkomen.

Onze partners