Blijf gadgets de baas

23/10/02 om 00:00 - Bijgewerkt op 22/10/02 om 23:59

Bron: Datanews

Vernieuwing komt vaak uit onverwachte hoek. Ze sluipt een organisatie haast ongemerkt binnen. Als water dat een poreuze steen binnendringt eerst is er niets van te merken, maar eens de steen vol water zit en het vriezen gaat, barst de hel los.

Zo is het ICT-budget al meer dan eens uit evenwicht geraakt als gevolg van nieuwigheden die niet door de informatiseringsafdeling binnengehaald werden.Het gsm-verkeer is hier een perfecte illustratie van. De kost wordt in het ICT-budget ingeschreven, maar zelden is het de chief information officer die bepaalt wie een mobieltje mag hebben en hoe de rechthebbende het dient te gebruiken. Idem dito met speeltjes als pdas doorgaans sluipen die via de onkostennota binnen, maar in geen tijd nemen ze een afzonderlijk lijntje in in het ICT-budget. Dat ze daar opduiken bezorgt de ICT-afdeling minder kopzorgen dan de dagelijkse ondersteuningsproblemen die ermee gepaard gaan. Maar zie, het hebbeding wordt plots een volwaardig werkinstrument beheersprogrammas als Tivoli of OpenView gaan de pda ondersteunen, en er komen toepassingen op de markt die van een pda een goedkoop alternatief maken voor notebooks of specifieke terminals.Een van de nieuwste ontwikkelingen in dat verband is het doorbreken van instant messaging (IM). Mijn en uw kinderen zijn er dol op, ze kunnen uren chatten via programmas als ICQ of MSN Messenger. Maar in de Verenigde Staten is gebleken dat instant messaging ook door professionals gebruikt wordt. Instant messaging wordt ervaren als veel sneller en efficinter dan bijvoorbeeld e-mail. Stuur je een mail, dan weet je vooraf nooit of je contactpersoon beschikbaar is. Met instant messaging zie je dat wel. De trend is ook door software- en dienstenleveranciers gespot en mondjesmaat komen professionele IM-programmas op de markt. Alleen, wie is er nog niet op voorbereid? De ICT-afdeling. De hoogste tijd dus om een strategie te ontwikkelen. U wil toch niet achterhaald worden door de realiteit?

Onze partners