Breedbandinternet deed het nooit beter

29/11/05 om 00:00 - Bijgewerkt op 28/11/05 om 23:59

Bron: Datanews

Het aantal consumenten dat overstapt naar breedbandinternet groeit als nooit tevoren. In Europa en de VS zal de breedbandpenetratie uiteindelijk pieken rond de 60 %, aldus analysebedrijf Datamonitor. Tegen dan moeten providers proberen sterk te staan in hun regio.

Nooit groeide de penetratie van breedbandinternet in West-Europa en Noord-Amerika zo sterk als nu. Sommige markten kunnen op één jaar tijd een uitbreiding van 10 % kennen. Uiteindelijk zal, op het hoogste penetratieniveau, ongeveer 60 % van de Europese en Amerikaanse huishoudens supersnel kunnen surfen. Dat blijkt uit een studie van analysefirma Datamonitor die zich toespitste op de inkomsten van breedbandproviders in 16 westerse landen.Oorzaken voor de groei zijn onder andere de agressieve marketingcampagnes van de providers. Daarnaast is de prijzenslag tussen de verschillende breedbandaanbieders interessant voor de klanten. De goede geografische dekking om supersnel internet te kunnen aanbieden, is ook een pluspunt. Bovendien zijn er steeds betere applicaties beschikbaar om te werken met video en spraak (VoIP bijvoorbeeld). (A)DSL blijkt het meest populaire type breedbandinternet.Volgens Datamonitor kan de huidige groei in de penetratie nooit volhouden en zal ze (zoals vermeld) stokken op 60 %. "Binnen goed achttien maanden tot twee jaar zullen de Europese breedbandmarkten volwassener worden en beginnen te stabiliseren," zegt Tim Gower van Datamonitor. "Providers zullen er tegen dan voor moeten zorgen dat ze in de beste positie zitten om optimaal van de plaatselijke markt te kunnen genieten."

Onze partners