Brother rolt spierballen op de lasermarkt

25/01/07 om 00:00 - Bijgewerkt op 24/01/07 om 23:59

Bron: Datanews

De Japanse fabrikant moest het tot hiertoe vooral hebben van zwart/wit laserprinters en multifunctionals (MFD) maar gooit in juni zijn eerste kleurenlaser met eigen engine op de markt.

Ofschoon het bedrijf vandaag het hele gamma printers aanbiedt, maakte Brother vooral naam met zijn faxtoestellen, zwart/wit kleurenlaserprinters en multifunctionele lasertoestellen (printer, scanner, copier en fax). Het is vooral actief op het segment small office, home office maar oogt nu ook naar de grote bedrijven. Van dat voornemen is in België al werk gemaakt, want het lokale filiaal (56 werknemers voor een omzet van 33 miljoen euro) heeft al 8.000 laserprinters geleverd aan de Post, ca. 24.000 aan de FOD Financiën (als toeleverancier van Econocom) en 9.000 aan Fortis. In de overeenkomst met Fortis is de implementatiepartner... HP Services. Dat heeft te maken met het feit dat leveranciersrelatie van Brother en HP met Fortis eigenlijk teruggaat tot het Digital tijdperk.De eerstvolgende drie jaar wil de Japanse constructeur zijn investeringen in onderzoek en ontwikkeling met 46% opdrijven tot 685 miljoen euro. Het eerste tastbare resultaat wordt het offensief op de kleurenlasermarkt, [waar de groeicijfers indrukwekkend zijn]. Op de volgende editie van CeBIT zal Brother uitpakken met een eerste kleurenlaser met eigen engine, de HL-4000 Series. Tot hiertoe werden die in het kader van partnerships geleverd door concurrenten als Ricoh.

Onze partners