Brussels Airport brengt passagiersgedrag in kaart via bluetooth

Brussels Airport gaat bij het in kaart brengen van het passagiersgedrag bluetooth-technologie gebruiken. Zo kan worden ingepland hoeveel personeel er op een bepaalde plaats en tijdstip ingezet moet worden.

Brussels Airport gaat bij het in kaart brengen van het passagiersgedrag bluetooth-technologie gebruiken. Zo kan worden ingepland hoeveel personeel er op een bepaalde plaats en tijdstip ingezet moet worden.

Op specifieke locaties in de terminal werden antennes geplaatst die de aanwezigheid van gsm-toestellen registreren die met bluetooth zijn uitgerust. Telkens wanneer nu een bluetooth-toestel met een specifiek identiteitsnummer zich in de buurt van een van de antennes bevindt, wordt het signaal opgepikt. Zo kan de luchthaven automatisch berekenen hoeveel tijd een persoon met een bluetooth-toestel gemiddeld nodig heeft om van de ene antenne naar de andere antenne te gaan.

“Plaats een antenne vóór de veiligheidscontrole en eentje erna, en de computer kan precies berekenen hoeveel tijd een bluetooth-toestel gemiddeld nodig heeft om door de controle te gaan”, luidt het. Aangezien ongeveer 15 procent van de passagiers een gsm of smartphone met bluetooth heeft, is dit volgens de luchthaven een betrouwbare bron van informatie om precieze wachttijden voor passagiers te publiceren.

Brussels Airport benadrukt dat alle informatie totaal anoniem is, aangezien het niet mogelijk is om met een bluetooth-identiteitsnummer de identiteit van de eigenaar te achterhalen. De huidige testopstelling is bovendien maar een van de vele mogelijke toepassingen van bluetooth-monitoring, klinkt het.

Passagiers mogen “in de heel nabije toekomst” informatie over de precieze wachttijd aan de veiligheidscontrole verwachten op de website van Brussels Airport.

Bron: Belga

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content