Business Objects plooit zich naar Belgische markt

Dat business intelligence softwarespecialist Business Objects zich speciaal voor de Belgische markt reorganiseert en nieuwe producten lanceert, is natuurlijk veel te kort door de bocht. Maar de nieuwe initiatieven voor de middenmarkt zijn op de leest geschoeid van een kmo-land als België.

De Amerikaanse vice president worldwide midmarket Tod Rowe was naar België gekomen om het nieuws te verkondigen: Business Objects (BO) wil de leiding op de middenmarkt in handen nemen. Hoewel BO al zowat 30.000 klanten heeft op die markt, is daar, aldus Rowe, geen echte leider aan te duiden. “Het is een gefragmenteerde markt met een twintigtal kleine spelers, maar met een omzet van zo’n 2,1 miljard dollar. Bovendien is het groeicijfer er de helft hoger (12,5 procent tegenover 8 procent) dan op de enterprise markt.”Gevolg voor Business Objects is dat het bedrijf zowel organisatorisch als productgewijs een Belgisch (lees: kmo-) tintje krijgt. Zo richt het bedrijf een volledig aparte business op met eigen verkoopsmensen, ontwikkelaars, ondersteuning, en dientengevolge ook eigen producten. In drie fases wordt in de loop van 2007 het nieuwe Crystal Decisions uitgerold. Nu betreft het de ‘Standard Edition’, vanaf het tweede kwartaal is ook de Professional Edition beschikbaar. Eind dit jaar komt de Premium Edition uit.Tegen eind 2007 staat BO er dus met een schaalbaar product, waarin trapsgewijs kan opgebouwd worden. Instapprijs is 20.000 euro, het moet gezegd: erg agressief. Naargelang het aantal gebruikers en de versie kan dat oplopen. “De vorige investering gaat nooit verloren, omdat een klant die wil upgraden gewoon het verschil betaalt tussen zijn eerste en zijn nieuwe versie,” aldus Rowe.Business Objects gaat met zijn nieuwe product ook op een aangepaste manier naar de markt. Het hoogste segment van de middenmarkt wordt deels op directe manier bespeeld en deels via VAR’s (‘value added resellers’). Voor het middelste gedeelte heeft BO België iemand voor telesales aangenomen, maar ook daar zijn de VAR’s belangrijk. Aan de low-end werkt BO met channel partners en ook in OEM-versie. “Samen met die partners zouden we binnenkort ook een hele catalogus applicaties voor specifieke sectoren moeten ontwikkeld hebben,” zegt Rowe nog. “Op langere termijn zouden daar bijvoorbeeld specifiek Europese of zelfs specifiek Belgische toepassingen moeten bijkomen.”Lees meer in Data News nr. 7, die op 23 februari uitkomt.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content