CA zet in op Enterprise IT Management

23/04/07 om 00:00 - Bijgewerkt op 22/04/07 om 23:59

Bron: Datanews

Op z'n gebruikersconferentie in Las Vegas heeft CA de vooruitgang benadrukt in de strategie van enterprise IT management (EITM).

Voor CA, en ongetwijfeld ook voor het leeuwendeel van de it-directeurs, worden infrastructuren al maar complexer. Elke nieuwe technologie komt bovenop de andere zonder die echt te vervangen. Daarom wordt nu 65 tot 80 procent van het it-budget gespendeerd aan het onderhoud van systemen in het algemeen.Om dat geheel één te maken en te vereenvoudigen onthulde CA 18 maanden geleden zijn concept van Enterprise IT Management, kortweg EITM. Bedoeling was de informatica bij een bedrijf zoveel mogelijk te automatiseren en integreren.Tegenwoordig krijgt dat aanbod vorm, aangezien vandaag maar liefst 16 modulaire oplossingen beschikbaar zijn. De kern van dat nieuwe portfolio is het 'unified service model' dat de mogelijkheid biedt om de relaties tussen de it-activa en -resources, de ondersteunde diensten en de gebruikers van die diensten in kaart te brengen. Dat 'unified service model' moet daarnaast de kwaliteit, de kostprijs en de risico's analyseren van alle it-diensten die aan de business worden aangeboden.Rond die kern zijn dus nu 16 oplossingen te vinden in 3 grote domeinen: 'govern' (bijv. het beheer van projecten en portfolio's, beheer van it-activa, governance), 'manage' (beheer van aanpassingen en configuraties, load balancing, identiteits- en toegangbeheer, prestatiebeheer van applicaties, enz.) en 'secure' (identiteits- en toegangbeheer, threat management, enz.). Die producten zijn ofwel intern ontwikkeld ofwel verworven via overnames (vb. Wily, Spectrum en recenter nog Cendura met het 'dependancy mapping'-product Cohesion).CA benadrukt dat de implementatie van EITM een 'tocht' is en dus geen op zichzelf staand doel. Ook zegt het bedrijf dat het - aangezien het bedrijf zegt zijn concurrenten voor te zijn (dus BMC Software, HP en IBM, maar misschien ook Microsoft, Oracle, EMC en Symantec) - de strategie nog in de praktijk moet brengen en de boodschap nog moet overbrengen naar de klant.

Onze partners