Casey Neistat: 'De toekomst van de media ligt nu bij de individuele maker, niet langer bij de grote mediabedrijven'

27/05/16 om 17:52 - Bijgewerkt om 18:11

Als Casey Neistat op The Next Web in Amsterdam een boodschap mee wil geven is dat de oude media hun waarde kwijtraken. Door de komst van internet en YouTube in het bijzonder is iedereen gelijk voor de wet en telt er maar een ding: de waarde van je content.

Casey Neistat: 'De toekomst van de media ligt nu bij de individuele maker, niet langer bij de grote mediabedrijven'

© Casey Neistat

Casey Neistat is tegenwoordig een YouTubester met dagelijkse uploads en meer dan drie miljoen abonnees. In het verleden produceerde hij films, was hij succesvol in de reclame en schreef, regisseerde en acteerde in een serie die hij aan HBO verkocht. Naast zijn dagelijkse vlogs is hij nog mede-oprichter van Beme, een sociaal netwerk waarmee gebruikers hun moment kunnen delen via video, zonder de last van het editten en het bijkomende makersproces.

'Toen ik startte was ik niet meteen succesvol. Na 3 a 4 maanden had ik een paar honderd abonnees en een paar duizend views per video. Mijn zoon zat op highschool en had klasgenoten die succesvoller waren terwijl ik een show op HBO had.'

Maar na de lancering van zijn zeer succesvolle video 'Bikelanes' begon het succes op YouTube voor Neistat. In de video krijgt hij een boete, omdat hij in New York niet op het fietspad rijdt. Vervolgens toont hij waarom het soms gevaarlijker is om op het fietspad te rijden dan op de weg. 'Door YouTube bestond er geen filter meer tussen mij en de kijker. Voor Bikelanes hoefde ik niemand te vragen of ik de video mocht maken, ik deed het gewoon en binnen een dag had ik vijf miljoen views en belde de New York Times of ik video's voor hen wilde gaan maken.'

En dat format heeft Neistat sindsdien zeker geen windeieren gelegd. Hij wordt geroemd om zijn manier van verhalen vertellen, vaak met tekeningen of simpel gebouwde voorwerpen. Inmiddels vlogt hij zo'n anderhalf jaar dagelijks en wordt zijn stijl - rijdend door New York op een elektrisch skateboard gevolgd door een drone die alles vastlegt - gretig gekopieerd door andere vloggers. Waar hij het afgelopen jaar hard groeide, maar zeker niet tot de grootsten op YouTube behoorde, lijkt hij nu door te breken bij het grote publiek.

De dagelijkse video's houden Neistat creatief en productief, iets dat hij miste na het succes van zijn HBO-reeks. 'Om zover te komen moest ik veel politiek bedrijven en langs allemaal bureaus die me afwezen. Ik heb er zolang over gedaan om die reeks te maken, dat ik toen ik er succes mee kreeg 2,5 jaar niets creatief meer gedaan had. Ik was alleen bezig met de achterliggende politiek.'

Na zijn stap naar YouTube wil hij absoluut niet meer terug naar die wereld. Die oude wereld van de grote tv-zenders is niet langer wat telt. 'Mensen kijken nu wat ze leuk vinden, het internet is daar perfect voor. Vroeger keek ik Nickelodeon of MTV, omdat er niets anders was. Nu kan je alles overal zien. Je moet nu content maken die mensen willen zien, waardoor er een eerlijke plek ontstaat.'

Onze partners