CeBIT gaat internationaal

© Deutsche Messe
Guy Kindermans Guy Kindermans is freelance journalist bij Data News.

Hoewel CeBIT zelf nog steeds erg Duits is, doet de grote ict-beurs …

Hoewel CeBIT zelf nog steeds erg Duits is, doet de grote ict-beurs van de Hannover Messe stevige inspanningen om internationaal te gaan.

Traditiegetrouw wordt hiervoor jaarlijks een partnerland aangezocht, met in 2011 een uitgebreide aanwezigheid van Turkije. Niet minder dan 92 bedrijven en instellingen bieden zich aan op CeBIT, op initiatief van de Kamer van Koophandel van Istanboel.

Daarbij komt onder meer Turkije’s positie als producent en gebruiker van telecommateriaal aan bod, naast de verschillende telecomdienstenleveranciers, inclusief satellietoperator Turksat. De stand van Turkije kon zich verwachten aan de passage van zowel bondskanselier Merkle als Turkije’s eerste minister Erdogan.

In 2010 voerde Duitsland voor 608 miljoen euro ict-producten uit naar Turkije, dat op zijn beurt voor 271 miljoen euro ict-producten naar Duitsland verscheepte. Wat ict-diensten betreft, bedroegen in 2010 de respectievelijke bedragen 75 en 21 miljoen euro.

Daarnaast gaat in oktober ook CeBIT Bilisim Eurasia door in Istanboel, dat zich opwerpt als het ict-schouwtoneel voor Eurasië en de landen rond de Zwarte zee. Het is een voorbeeld van de inspanningen die CeBIT al een aantal jaren levert om zijn vakbeursconcept naar het buitenland uit te voeren. In mei gaat zo ook in Brazilië voor het eerst BITS door – Businss IT South America. Deze beurs moet onder meer inspelen op het plan van de Braziliaanse overheid om tegen 2015 in geheel het land een breedbandtoegang aan te bieden. In Australië viert de CeBIT editie ondertussen al zijn tiende verjaardag, met naar verwachting 600 bedrijven en 30.000 bezoekers.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content