Cel Consumentenbedrog krijgt vooral klachten over telecomfraude

De Cel Consumentenbedrog van de federale overheid kreeg vorig jaar 1.238 klachten van consumenten en bedrijven die zich slachtoffer voelden van oplichterij. 850 van die klachten gaan over bedrog via telefoon of e-mail

Dat schrijft De Tijd vandaag. Vorig jaar waren er in totaal 171 klachten meer dan in 2003 — een stijging van bijna 14 procent. In werkelijkheid zou het aantal gedupeerden echter nog tien keer hoger liggen dan het aantal meldingen. De meeste slachtoffers durven namelijk geen klacht in te dienen. Nochtans is dat volgens de Cel Consumentenbedrog zeker zinvol.De Cel Consumentenbedrog werd in 2002 opgericht bij de federale overheidsdienst Economie. Ze moet de oplichting van consumenten in kaart brengen, de daders opsporen en voor het gerecht dagen en slachtoffers schadeloos stellen.Vroeger ging het vooral om bedrog via deur-aan-deurverkoop, maar de laatste tijd opereren de oplichters steeds vaker via telefoon, fax , het internet, e-mail en sms. Zo gaat een groeiend aantal klachten over spyware, software die de computergebruiker ongemerkt bespioneert. Over valse loterijen liepen vorig jaar 207 klachten binnen, over advertentieverkoop voor onbestaande beroepengidsen 110. Tientallen klachten waren er ook over phishing (het ontfutselen van persoonlijke gegevens via e-mails die afkomstig lijken van banken of andere bedrijven), piramideverkoop, verkoop van waardeloos huisraad en internetverkoop van tweedehandswagens. Een onbekend aantal klachten ging over het ontvangen van spam (ongevraagde reclame) via e-mail. Verder doen nietsvermoedende consumenten soms mee aan allerlei spelletjes via hun gsm en ontvangen ze vervolgens torenhoge telefoonfacturen.Naar aanleiding van het grote aantal telecomklachten stelden de telecomoperatoren in het voorjaar van 2004 gedragscodes op voor vaste en mobiele telefonie. Daarin beloven ze de consument beter te informeren en te beschermen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content