"Centen naar it-problemen blijven smijten is geldverspilling"

21/09/06 om 00:00 - Bijgewerkt op 20/09/06 om 23:59

Bron: Datanews

Almaar meer geld gooien in de bodemloze put van technologische problemen lost belangrijke organisatorische problemen bij it-afdelingen niet op. Dat is de waarschuwende conclusie van een bevraging bij cio's.

Deze zomer voerde het Amerikaanse Stevens Institute of Technology een bevraging uit bij 140 cio's bij bedrijven uit verschillende sectoren. Ene professor Jerry Luftman leidde en interpreteerde de enquête.De studie concludeert dat de afstemming van de it op de business een schrijnend probleem blijft. Luftman waarschuwt dat die moeilijkheden zullen blijven totdat it-afdelingen volledig in de bedrijfsstructuur geïntegreerd zijn."Afstemmen van it en business blijft de belangrijkste kopzorg voor it-bazen," stelt het rapport. "Ondanks de extra middelen en de technologische innovatie waaruit it-functie duidelijk voordeel haalt, is het pijnpunt na al die jaren nog altijd hetzelfde."Luftman voegt eraan toe dat in 2005 en 2006 de verbetering van 'business process management' bij de top twee zou moeten staan van de 'te verbeteren en te ontwikkelen' zaken bij bedrijven. Doch, geen 'business process management' te bespeuren. Web services, business intelligence en beveiligingstechnologieën stonden bovenaan de lijst.Luftman gelooft dat it te sterk blijft focussen op technologie en dus niet voldoende op management en afstemming met de business-kant.De studie schrijft dat het aantal cio's dat rapporteert aan cfo's het voorbije jaar gestegen is. Hoewel ook het rapporteren aan ceo's steeg, duidt voornoemde observatie op een tendens om it als kostenpost te zien. Dat in tegenstelling tot de visie dat it net de omzet en de innovatie stuwt.De periode dat cio's op hun post blijven is lichtjes afgeknot tot een gemiddelde van 18 maanden. Dat zou suggereren dat ze niet de transformerende impact op de business hebben die ze zouden moeten hebben.

Onze partners