Chinese Uber-rivaal klaar voor internationale expansie

Een chauffeur gebruikt Didi Chuxing. © Reuters

Taxi-app Didi Chuxing heeft vier miljard dollar opgehaald. De Chinese start-up, die intussen waardevoller is dan haar concurrent Uber, wil ook actief worden in andere landen.

Didi Chuxing domineert de taxi-appmarkt in thuisland China. De app heeft 450 miljoen gebruikers in ongeveer 400 Chinese steden. Na een verloren concurrentieslag trok Uber in 2016 weg uit China en ruilde het haar gebruikers voor 17,5 procent van de aandelen van Didi Chuxing. Sindsdien heeft het Chinese bedrijf nog nauwelijks concurrenten in haar thuisland en kijkt het over de grens.

Didi Chuxing is al betrokken bij de taxi-app Taxify, die vanuit Estland probeert Europa te veroveren. Deze week kondigde Didi Chuxing een lancering in Taiwan aan. Volgens Reuters heeft de taxi-app ook plannen om volgend jaar naar Mexico te trekken. Analisten denken dat het bedrijf vooral kans heeft op succes in Zuidoost-Azië, in landen als Vietnam en Maleisië. Didi Chuxing wil ook geld steken in zelfrijdende en elektrische auto’s.

‘s Werelds meest waardevolle start-up?

Vandaag haalde Didi Chuxing meer dan 4 miljard dollar op, waardoor het vijf jaar oude bedrijf al op 56 miljard dollar wordt gewaardeerd. Onder meer het Japanse telecombedrijf Softbank maakt deel uit van de investeerders. Datzelfde Softbank investeerde onlangs ook in Uber, maar zou de geschatte waarde van Uber hebben bijgesteld van 68 miljard dollar naar 48 miljard dollar. Op basis daarvan is Didi Chuxing dus al meer waard dan haar Amerikaanse rivaal.

Partner Content