‘Cinema aan de vooravond van digitale revolutie’

Stefan Grommen Stefan Grommen est rédacteur de Data News.

Crisis of niet, Kinepolis blijft verder investeren in digitale projectors. Vorig jaar was al meer dan de helft van de Belgische bioscoopzalen geüpgraded van analoog naar digitaal, vandaag is dat al ruim 80 procent.

Crisis of niet, Kinepolis blijft verder investeren in digitale projectors. Vorig jaar was al meer dan de helft van de Belgische bioscoopzalen geüpgraded van analoog naar digitaal, vandaag is dat al ruim 80 procent.

“Nu we nauwelijks nog met pellicule werken, is het heel wat stiller geworden in onze projectiecabines”, vertelt directeur R&D Bob Claeys van Kinepolis wanneer we hem opbellen voor een update.

In 2008 was ook het netwerkverhaal topprioriteit voor Kinepolis. “Intussen is er ook een link gelegd tussen de verschillende complexen”, bevestigt Claeys. “Zeker voor het aanbieden van alternatieve toepassingen is dat belangrijk. Wanneer Microsoft langskomt voor een seminarie, moeten we alle zalen kunnen linken.”

De digitale projectoren zijn nu ook verbonden in een fysiek netwerk. “We hebben al onze complexen uitgerust met centrale library servers van Dolby, waardoor we films gemakkelijk van zaal kunnen veranderen zonder telkens te moeten sleuren met de zware harddisks. Voortaan wordt de content ingeladen op een krachtige opslageenheid, en worden de films doorgeseind via een 1 gigabit netwerk. Per langspeelfilm duurt dat ongeveer een half uurtje.”

Nog nieuw is dat Kinepolis een eigen studiootje heeft ingericht met een Apple Final Cut Pro montagecel, voor het aanmaken van korte informatieve beeldfragmenten. “Zo hebben we zelf een filmpje gemaakt waarin we de mensen vragen om na een 3D-voorstelling de brilletjes terug in het bakje te leggen. Vroeger zouden we daarvoor een beroep gedaan hebben op derden, maar nu doen we dat gewoon zelf. Het eindresultaat zijn ‘digital cinema packages’ in jpeg 2000, die we zelf kunnen wegschrijven op onze library-servers.”

Of de huidige financiële crisis gevolgen heeft voor de investeringen in high tech? “Ik ben net terug van ShoWest in Las Vegas, de grootste cinemabeurs in de wereld, en daar was de sfeer gematigd positief. De Amerikaanse studio’s hebben nog niet al te veel geleden, hoewel er wel een vertraging merkbaar is in de digitalisering van de complexen. Maar dat komt dan weer omdat tal van grote financiële entiteiten de geldkraan hebben dichtgedraaid.”

“Bij Kinepolis gaan we verder op de ingeslagen weg. Dit jaar komen er elf belangrijke producties uit in 3D, en we zouden er voor willen zorgen dat minstens 2 zalen per complex die films kunnen spelen. Een probleem blijft het licht. Brilletjes filteren het licht, waardoor we 3D nog niet kunnen aanbieden in onze grootste zalen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content