CIO mag ambitieuzer zijn in digitale plannen

. © iStock
Kristof Van der Stadt
Kristof Van der Stadt Hoofdredacteur bij Data News

We praten niet meer over de komst van ‘digital’ : we zitten middenin het tijdperk van digitalisering. Al blijven de meeste cio’s (te ?) voorzichtig in hun plannen en blijven ze vooral hangen in pure operationele digitalisering. Dat stelt Gartner-analist Dave Aron.

Gartner voerde ook dit jaar een grootschalig, wereldwijd onderzoek onder cio’s naar onder meer hun plannen rond digitalisering. Uitgesplitst naar regio werden in totaal 1.075 emea-cio’s ondervraagd. Gartner-analist Dave Aron stelde de resultaten voor op het Data News CIO of the Year event.

De kernboodschap ? “Dat we middenin het tijdperk van de digitalisering zitten, maar dat het dan toch vooral het digitaliseren van operationele zaken betreft. Het potentieel van ‘digital’ is echter veel groter en wordt nog onvoldoende benut”, stelt Aron.

34 procent van de Europese cio’s stelt dat meer omzet door betere bedrijfsvoering de grootste impact is van de digitalisering in hun bedrijf. Bij 66 procent staat dit argument in hun top-3. Meer business genereren uit digitale kanalen is een stevige tweede in dit klassement met 21 procent van de cio’s die dit als topreden aangeeft. Bij net niet de helft staat dit argument ook in hun top-3.

Als je het daarentegen hebt over het creëren van totaal nieuwe markten, is dat voor amper 7 procent van de Europese cio’s van toepassing. Dat is trouwens nog lager dan het wereldwijde resultaat (10 procent).

Helemaal onderaan bengelt het antwoord ‘crossing industry boundaries’ met amper 2 procent. “Dat bewijst voor mij dat we als cio’s niet ambitieus genoeg zijn in onze plannen rond digitalisering en dat we vooral de laag hangende vruchten plukken”, concludeert Aron.

“Maar bijvoorbeeld een hardware-fabrikant die ineens ook financiële diensten gaat aanbieden en zo een nieuwe markt aanboort, dat zien we bijna niet. Het is ook scary stuff voor de meeste cio’s. En niet enkel voor cio’s. Wanneer je het over digitale transformatieplannen hebt, moet het hele bedrijf meestappen in het verhaal”, erkent Aron. “Maar de cio is wel nog steeds het beste geplaatst om het onderwerp telkens weer op de agenda te blijven plaatsen, al is het maar om de ceo en de andere directieleden te wijzen op het potentieel en op het bestaan van de digitale uitwijkmogelijkheden”, klinkt het.

Het volledige artikel waarin onder meer ook de prioriteiten voor cio’s opgesomd worden, leest u in Data News van 20 november – gratis toegankelijk voor abonnees.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content