Cisco: “Het tijdperk van de dozen is voorbij”

Stefan Grommen Stefan Grommen est rédacteur de Data News.

Precies een jaar na de vorige strategiewijziging keert Cisco-ceo John Chambers weer zijn kar. Software en diensten zijn nu weer het mekka.

Precies een jaar na de vorige strategiewijziging keert Cisco-ceo John Chambers weer zijn kar. Software en diensten zijn nu weer het mekka.

In een gesprek met de Amerikaanse krant The New York Times stelt John Chambers dat grote veranderingen in de it-wereld zijn bedrijf bedreigen. Een wereldwijde revolutie in mobiele toestellen en sensoren – verbonden met het internet – schudden technologiereuzen als Microsoft, IBM, HP, Oracle, SAP en Cisco door elkaar. “Twee of drie van hen zullen binnen 5 jaar niet meer in die lijst staan”, denkt Chambers.

Hij wil ervoor zorgen dat Cisco relevant blijft en kondigt daarom een strategiewijziging aan, waarschijnlijk ook zijn laatste plan, want Chambers wil in de komende jaren op pensioen vertrekken. De richting? Weg van het bouwen van ‘dozen’ en op naar software en diensten. Cisco moet overheden en grote bedrijven helpen bij projecten voor efficiënt verkeer en proper water in steden. Het bedrijf moet netwerken van sensoren en data-analysesystemen bouwen en mijn-, fabricage en distributiesystemen uitbouwen. “Het is een markt van 4 biljoen dollar. Het tijdperk van de dozen is voorbij.” De nieuwe richting wordt de komende weken geschraagd door een marketingcampagne, getiteld “Tomorrow starts here”.

De strategiewijziging is opmerkelijk, omdat Cisco een jaar geleden net de focus in de eerste plaats wilde leggen op de kernactiviteit waarmee het groot geworden is: netwerkapparatuur, routers, switchen … dozen dus. Daarvoor werd gesneden in de hele organisatie en verdwenen duizenden jobs. Bovendien heeft het bedrijf met HP een voorbeeld van hoe pogingen om sterk te worden op de software- en servicesmarkt een bedrijf ook zuur kunnen opbreken. Bij HP heeft Meg Whitman sinds een jaar net de focus teruggebracht naar hardware.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content