Cisco Unified Communications zet meer in op mobiliteit en integratie

Het – erg brede – thema van ‘unified communications’ (zeg maar: convergentie) krijgt bij Cisco meer nadruk op openheid en integratie.

Het – erg brede – thema van ‘unified communications’ (zeg maar: convergentie) krijgt bij Cisco meer nadruk op openheid en integratie.

Dat doet Cisco vooral via de lancering van API’s en ontwikkeltools die de banden tussen verschillende omgevingen nauwer kunnen aanhalen (Symbian, RIM, Windows aan de kant van de besturingssystemen; Avaya, Siemens en consoorten aan de kant van de platformen, met name via het SIP-protocol). Samenwerking, mobiliteit en webapplicaties staan natuurlijk ook op het menu en karakteriseren de nieuwe aankondigingen, met name:

– een 7.0-versie van de Unified Communications-oplossing- een Expert on Demand-applicatie voor het TelePresence-aanbod- een nieuw WebEx Connect Platform

Onder de nieuwe functies en aanpassingen aan de Cisco Unified Communications-oplossing vinden we een rechtstreekse verbinding van de mobiele terminal van de gebruiker met de Cisco Office-omgeving (systemen voor instant messaging en presence management), ondersteuning voor RIM- (Blackberry) en Windows-omgevingen (en dus niet meer enkel Nokia) voor de Cisco Unified Personal Communicator, een grotere integratie met Microsoft OCS, de applicaties MS Office en IBM Sametimee (click-to-call, luisteren naar voiceberichten in Sametime…), een fijner beheer van de voice mail (hierarchie in de telefoontjes, informatie over de duur van boodschappen, …), nieuwe functie Expert Advisor voor call center (opzoeken van een persoon op basis van competenties of profiel, …).

Beschikbaarheid: begin oktober

De telepresence-oplossing krijgt ook een functie ‘Expert on Demand’, om rechtstreeks in contact te kunnen komen met een expert ter zake, die op een andere locatie zit, op voorwaarde natuurlijk dat die ook een telepresence-systeem heeft.

Het WebEx Connect Platform is een samenwerkingsoplossing tussen leden van een team, die in locaties werken die mogelijk ver van elkaar liggen. Er zit onder meer UC in, IM, teamspace (toegang tot documenten en toepassingen die bruikbaar zijn voor het project of de lopende vergadering) en widgets (voor de ontwikkeling, via partners of gebruikers, van connecties van andere toepassingen).

Het platform wordt aangeboden in SaaS-mode (vanaf oktober aan de andere kant van de grote plas, vanaf begin 2009 elders), volgens een tarief dat berekend wordt per gebruiker en per maand.

De integratie van UC en mobility is een van de rode draden door de aankondiging van Cisco. In dat opzicht valt op te merken dat de iPhone van Apple niet op de afspraak is, maar dat Cisco daaraan werkt in de komende maanden.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content