Cisco zet Linksys in kmo-markt

22/08/08 om 08:00 - Bijgewerkt om 07:59

Bron: Datanews

Vier jaar geleden vertelde ceo John Chambers dat Cisco het meent met de kmo-markt. Vandaag vult hij dat plaatje helemaal in met het 'Linksys by Cisco' portfolio.

Vier jaar geleden vertelde ceo John Chambers dat Cisco het meent met de kmo-markt. Vandaag vult hij dat plaatje helemaal in met het 'Linksys by Cisco' portfolio.

Cisco richt zich in West-Europa op de kmo-markt met 50 tot 250 medewerkers. "Het gaat daarbij om zo'n 100.000 bedrijven, goed voor een voor ons potentiële markt van zo'n 4 miljard dollar," vertelt Dominique Vanhamme, sinds december head of European distribution and resellers. Dat is zowat 10 procent van de 40 miljard dollar omzet van Cisco. "Voor ons is die markt strategisch. We willen er binnendringen met Lan switching, security en ip-telefonieoplossingen," aldus Vanhamme. Dat zijn in ons land Ingram, Azlan-Techdata en Westcon-Comstor. In Europa gaat het om zo'n 20.000 resellers, waarvan slechts een vijftiental grensoverschrijdend werkt.

Voor Cisco is dit geen onbelangrijke markt. Dominique Vanhamme is verantwoordelijk voor een omzet van 2,5 miljard dollar. Met de nieuwe oplossingen van 'Linksys by Cisco' wordt de kmo-markt nu ook grondig aangepakt. Linksys werd midden 2003 overgenomen door Cisco. John Chambers neemt doorgaans vijf tot zeven bedrijven per kwartaal over. Het verhaal gaat dat hij zijn zoon tijdens zijn studies een wifi-Aeronet oplossing wou aanbieden, maar dat die weigerde omdat hij al een prima oplossing had: Linksys. Chambers heeft dan maar Linksys opgekocht en de producten laten doorgroeien naar de bedrijfsmarkt.

"We hebben met onze producten in Nederland zes maanden een test gedaan met distributeurs en resellers. Het werkt prima. Kleinere partners houden van oplossingen. Het is duidelijk dat niet alleen IBM oplossingen kan verkopen." Linksys wordt integraal deel van de small business technology group. Voor Cisco is de nieuwe aanpak een uitdaging want velen hebben hun tanden kapot gebeten op de kmo-markt. Cisco, dat traditioneel een marge neemt van 75 procent op grote systemen, zal daarop moeten inboeten. Dat wordt volumeverkoop, gekoppeld aan grotere marketingacties. De volgende stap wordt ongetwijfeld de consumermarkt. Fnac en Mediamarkt verkopen trouwens al langer de Linksys-producten.

Onze partners