Clearwire en Sprint bundelen Wimax-krachten

De Amerikaanse telecomgiganten Sprint Nextel en Clearwire richten een aparte Wimax-onderneming op. Chipfabrikant Intel, internetbedrijf Google en de kabelmaatschappijen Comcast, Time Warner en Bright House Networks pompen samen maar liefst 3,2 miljard dollar in het nieuwe bedrijf. Onder de naam Clearwire wil het in de Verenigde Staten een landelijk Wimax-netwerk aanleggen.

De Amerikaanse telecomgiganten Sprint Nextel en Clearwire richten een aparte Wimax-onderneming op. Chipfabrikant Intel, internetbedrijf Google en de kabelmaatschappijen Comcast, Time Warner en Bright House Networks pompen samen maar liefst 3,2 miljard dollar in het nieuwe bedrijf. Onder de naam Clearwire wil het in de Verenigde Staten een landelijk Wimax-netwerk aanleggen.

Intel legt 1 miljard dollar op tafel, Google haalt 500 miljoen dollar uit zijn portefeuille boven. Ook de kabel- en contentmaatschappijen Comcast, Time Warner en Bright House Networks doen een forse duit in het zakje. Samen hebben de technologiebedrijven door de investering van omgerekend ongeveer 2,1 miljard euro een gemeenschappelijk aandeel in het nieuwe Clearwire van 22 procent. De bestaande aandeelhouders van Clearwire zullen na de afronding van de transactie nog 27 procent overhouden. De grootste aandeelhouder van Clearwire wordt Sprint Nextel met een meerderheidsparticipatie van 51 procent. De huidige Wimax-afdeling van Sprint wordt afgesplitst en ondergebracht in het nieuwe Clearwire.

De overeenkomst wordt door veel insiders als een ‘historische stap voorwaarts’ beschouwd voor het Wimax-kamp. Wimax is een technologie die ergens het midden houdt tussen UMTS en Wi-Fi, en waarmee draadloos breedbandinternet over grote afstanden mogelijk wordt. Een grote ‘believer’ is onder meer Intel – die de nodige chips in laptops wil integreren, maar ook Nokia Siemens Networks en Alcatel-Lucent zijn de technologie wel genegen. Tegenstanders hekelen dan weer de totale kostprijs van het plaatje en het hoge stroomverbruik.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content