Cognos komt met CPM aanbod

06/06/02 om 00:00 - Bijgewerkt op 05/06/02 om 23:59

Bron: Datanews

Het concept van Corporate Performance Management (CPM) doet heel wat ontwikkelaars watertanden. Cognos zet zich aan de dis. Het is er niet alleen. Maar zonder een efficiënte integratie is indigestie onvermijdelijk.

Het is een logische evolutie. Na de reporting-tools en de meerdimensionale kubussen is de tijd aangebroken van het meer algemene concept van Corporate Performance Management. Met CPM komt Business Intelligence volledig tot zijn recht. Het beeld van de manager die met n oog op de horizon en het andere op een dashboard vol wijzerplaten zijn bedrijf bestuurt, doet heel wat mensen dromen. Toen hij onlangs zijn infrastructuur voor CPM voorstelde, was Stijn Vermeulen, managing director van Cognos Belux, zich er van bewust dat hij niet zozeer een nieuw product aankondigde dan wel een gentegreerde omgeving op basis van bestaande producten (met enkele nieuwe modules), die ondernemingen in staat stelt een coherente CPM-strategie te ontwikkelen.Dit aanbod voor CPM omvat in grote lijnen het vier maanden geleden gelanceerde Cognos KPI Business Pack (prestatie-indicatoren, ondersteuning van Balanced Scorecard- en Six Sigma-procedures), Cognos Finance (in mei aangevuld met een nieuwe module voor strategische planning in een webomgeving), Cognos Vizualiser, Cognos OLAP, Cognos Query Reporting, Cognos NoticeCast (melding en beheer van events, gelanceerd in het begin van 2002), Cognos ETL DecisionStream en Cognos Analytic Applications Suite (bruggen naar operationale systemen voor CRM, SCM of ERP, zoals SAP en Oracle). Om het aanbod in CPM te versterken, heeft Cognos bovendien een globaal samenwerkingsakkoord met PriceWaterhouseCoopers gesloten.KapersMet uitzondering van Informatica (dat een minder volledig aanbod zou hebben) ziet Cognos momenteel geen ernstige concurrenten in de sector van CPM en nog veel minder in die van business objects. Anderzijds beseft de Canadese ontwikkelaar dat er kapers op de kust zijn de leveranciers van BI maar ook van ETL, ERP en CRM, de grote databasenamen (IBM, Oracle, Microsoft), die uiteindelijk de traditionele opslagplaatsen voor kritieke bedrijfsinformatie zijn, maar ook de leveranciers van middleware, zoals BEA en IBM.Stijn Vermeulen verwacht dat er nog veranderingen op til zijn in de wereld van Business Intelligence. Maar afgezien van eventuele fusies of overnames en de trend naar gentegreerde pakketten die de wereld van de BI in haar greep heeft, zullen de integratoren het laatste woord hebben. Tot die conclusie kwam de ERP-sector eerder al.

Onze partners