Consument 'redelijk tevreden' over telecom

18/10/13 om 16:35 - Bijgewerkt om 16:35

Bron: Datanews

De initiatieven op de telecommarkt zorgen er voor dat mensen sneller van operator veranderen. Al blijft de kennis van rechten, regels en mogelijkheden vaak beperkt bij de consument.

Consument 'redelijk tevreden' over telecom

De initiatieven op de telecommarkt zorgen er voor dat mensen sneller van operator veranderen. Al blijft de kennis van rechten, regels en mogelijkheden vaak beperkt bij de consument.

De UCL peilde voor de tweede keer op rij naar de kennis van de consument over de elektronische communicatiemarkt. De vragen, waarmee het BIPT nu naar buiten komt, werden afgevuurd op 4905 Belgen van boven de 15 jaar.

In het algemeen is de gemiddelde consument volgens het BIPT 'redelijk tevreden' over zijn telecomdiensten. Over de tarieven is die tevredenheid kleiner. De voornaamste problemen voor de consument zijn die met interactieve diensten of door landurige onderbrekingen.

Enkele vaststelling zijn dat de consument het moeilijk blijft vinden om prijzen te vergelijken. Ook gebruikt slechts een minderheid de prijsvergelijker van de telecomregulator, bestetarief.be. Wel verandert één op drie nadien van tarief.

Al is één op drie deels relatief. Zo veranderde ook een derde van de ondervraagden van operator in de afgelopen drie jaar. Daarbij valt op dat jonge gebruikers sneller die stap zetten dan ouderen. Zo'n overstap gebeurt vaak, in 73 procent van de gevallen, naar aanleiding van een promotie.

Wie niet verandert doet dat niet noodzakelijk uit onwetendheid. Volgens het BIPT zijn die gebruikers vaak gewoonweg tevreden van hun operator. Al wisselt de exacte kennis van persoon tot persoon. Zo zijn er volgens de regulator nog steeds mensen die geloven dat ze vandaag van telefoonnummer moeten veranderen als ze van operator wisselen.

Tot slot weet slechts 23 procent van de consumenten hoe ze de einddatum van hun contract moeten vinden (dit staat op elke factuur) en weten gebruikers vaak niet welke snelheid ze nodig hebben voor hun internetgebruik.

Lees meer over:

Onze partners