Consumenten moeten IT redden

Nu het duidelijk is dat de grote ICT-bestedingen van bedrijven nog even zullen uitblijven, richt de sector zich tot de consument. Wil die asjeblieft de ICT-sector uit het slop halen?

Dat was n van de overheersende themas op deze editie van Amerikas grootste computerbeurs, Comdex.De editie van Comdex die gisteren de deuren sloot, zal allicht de geschiedenis ingaan als n van de zwakste van de afgelopen jaren, in ieder geval in bezoekersaantallen. Taxichauffeurs en prostituees klaagden over slapte in hun markt en ook Comdex-organisator Key3Media rekende op hooguit 125.000 bezoekers, het historische dieptepunt dat vorig jaar bereikt werd, en heel wat minder dan de ruim 200.000 waaraan het tot het jaar 2000 gewoon geraakt was. Eerder al besliste Key3Media een aantal kleinere edities van Comdex te schrappen en rond deze tijd zoekt het bedrijf via Chapter 11 allicht ook bescherming tegen zijn schuldeisers.Digital lifestyleTijdens een briefing met pers en analisten wees Andy Neff van het Wall Street bedrijf Bear Stearns Company erop dat veel ICT-bedrijven tegenwoordig hun toevlucht zoeken in kleinere toestellen waarmee hoge volumes kunnen worden gedraaid, zoals pdas, mobiele telefoons en andere gadgets. Tim Barajan van Creative Strategies ziet daar meteen ook het bewijs in dat informaticaproducten steeds meer ons leven beheersen. En hij was niet de enige die de kreet digital lifestyle hanteerde. Op dat vlak hebben we dit jaar ook meer innovatie gezien dan de voorbije zeven jaar, aldus Barajan. Technologie is vanuit het bedrijf doorgedrongen tot in het leven van iedere burger. De bewijzen vorig jaar werden in de Verenigde Staten niet minder dan 8 miljoen digitale cameras verkocht. Tegen 2005 zal de helft van de Amerikaanse gezinnen over een digitaal fototoestel beschikken. DVD is dank zij de kooplustige consument uitgegroeid tot de snelst groeiende digitale technologie uit de computergeschiedenis, en volgens Barajan zal de DVD/R waarmee je zelf op DVD kan opnemen binnenkort de traditionele video uit de huiskamer verdringen.Ook David McQueeney van IBM ziet de consument als de stuwende kracht in de ICT-industrie. Waar leveren we onze krachtigste chips? In de spelletjescomputers en -consoles, niet in de bedrijfsservers.MicrogolfovenBij al dit digitale geweld in de huiskamer plaatste analist Joe Levy (tevens oprichter van CIO Magazine) n kanttekening computers moeten betrouwbaarder worden. Hoe komt het dat ik mijn pc drie keer per dag moet rebooten? Ik moet dat toch nooit doen met mijn microgolfoven?

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content