Consumententak blijft belangrijk voor TomTom

01/09/16 om 17:10 - Bijgewerkt om 17:10

TomTom blijft onverminderd consumentenapparatuur zoals navigatiekastjes, fitnesstrackers en smartwatches ontwikkelen, ook al wordt er momenteel meer geld verdiend met de verkoop van diensten en producten aan bedrijven. Volgens medeoprichter Peter Frans Pauwels van TomTom is er voldoende vraag. Daarnaast is de divisie belangrijk voor het doorontwikkelen en testen van producten blijkt op IFA in Berlijn.

Consumententak blijft belangrijk voor TomTom

© TomTom

TomTom wordt steeds minder afhankelijk van de verkoop van apparaten en dat komt de winstgevendheid van het bedrijf ten goede. Over het afgelopen kwartaal steeg de winst, terwijl de omzet nagenoeg gelijk bleef. Daarbij groeien de divisies automotive en telematics (wagenparkbeheer), terwijl de omzet van de consumentendivisie al jaren daalt. Afgelopen halfjaar boekte de consumententak ook een negatief bedrijfsresultaat.

Pauwels is er echter van overtuigd dat die neerwaartse spiraal doorbroken kan worden. ''Zeker met wearables zijn we actief in een markt die met dubbele cijfers groeit." Ook heeft TomTom volgens hem de benodigde kennis en de kunde in huis en is er goed contact met grote partijen als Amazon en MediaMarkt voor het vermarkten van consumentenapparatuur. ''Dan moeten we toch het tij kunnen keren", meent hij. ''Zo snel mogelijk."

Niet gek dat navigatie krimpt

Voor Pauwels komt het overigens niet als een verrassing dat bijvoorbeeld de verkoop van de navigatiekastjes al jaren daalt. ''Bij de lancering van het product jaren terug hadden we al ingecalculeerd dat het product een tijdelijke oplossing zou zijn", aldus Pauwels. Op jaarbasis is de markt voor navigatiekastjes nog altijd goed voor 7 tot 8 miljoen stuks. ''De daling gaat daarmee minder hard dan gedacht."

Nieuwe producten op IFA

TomTom introduceerde donderdag op techbeurs IFA in Berlijn een zevental nieuwe producten. Niet eerder werden op die schaal producten gelanceerd. Dat geeft volgens Pauwels ook het belang weer dat TomTom hecht aan de consumententak.

De data die het navigatiebedrijf via de apparaten verzamelt, worden ook weer gebruikt worden om nieuwe producten te ontwikkelen. Daarmee bestaat volgens Pauwels de ene divisie bij de gratie van de ander. ''En dat blijft zo."

(ANP/WK)

Onze partners