Contactcenter Europese Commissie belt met open source

21/06/12 om 15:02 - Bijgewerkt om 15:02

Bron: Datanews

Europe Direct, het contactcenter van de Europese Commissie, heeft een nieuw voip-platform uitgerold. Dat platform is gebaseerd op de open source software Asterisk.

Contactcenter Europese Commissie belt met open source

Europe Direct, het contactcenter van de Europese Commissie, heeft een nieuw voip-platform uitgerold. Dat platform is gebaseerd op de open source software Asterisk.

Het Belgische Eyepea tekende voor de implementatie. Het eveneens Belgische ESN ('European Service Network') kwam als winnaar uit de bus voor de overkoepelende openbare aanbesteding en nam de leiding over het project. Het contract heeft een waarde van 20 miljoen euro over vier jaar.

Het Europe Direct contactcenter moet de vragen verwerken van de 495 miljoen Europese burgers en dit in de 23 officiële talen van de Europese Unie. Dé hoofdbekommernis van de Europese Commissie was dat het contactecenter makkelijk bereikbaar moet zijn én dat er zeker geen oproepen verloren mogen gaan. Uiteindelijk werd geopteerd voor een redundante Asterisk-cluster op basis van HP-servers. De ivr ('interactive voice response': zeg maar de voorgeprogrammeerde keuzeopties, nvdr) is eveneens op open source software gebaseerd.

De beheertool werd door ESN ontwikkeld en draait op Python- en MySQL-componenten, en haakt via standaard api's in op het voip-platform.

Het vorige vierjarencontract voor Europe Direct, goed voor 10,4 miljoen euro, was in handen van Siemens Enterprise Communications en ACOServices.

Onze partners