ContactOffice wil doorbreken in VS

28/09/07 om 09:00 - Bijgewerkt om 08:59

Bron: Datanews

ContactOffice, de Belgische specialist in online kantoorsoftware, gaat een filiaal openen in het Amerikaanse it-walhalla Silicon Valley. Er zijn intussen al contacten gelegd met een plaatselijke verdeler, maar het Brusselse bedrijfje wil ook een eigen marketing en verkoopsteam ter plaatse sturen.

ContactOffice, de Belgische specialist in online kantoorsoftware, gaat een filiaal openen in het Amerikaanse it-walhalla Silicon Valley. Er zijn intussen al contacten gelegd met een plaatselijke verdeler, maar het Brusselse bedrijfje wil ook een eigen marketing en verkoopsteam ter plaatse sturen.

De software van ContactOffice bestaat uit een suite van online communicatie- en samenwerkingstoepassingen. Naast mail en gedeelde kalenders, biedt het pakket de mogelijkheid om documenten te delen vanop afstand, te sms'en, fora en wiki's te bouwen, en te chatten. Overigens wordt de software niet gekocht, maar gehuurd. 'Software as a service' heet dat dan.

'Twee weken geleden hebben we de nieuwe versie van ContactOffice voorgesteld op het Office 2.0 evenement in San Francisco", aldus zaakvoerder en medeoprichter Patrick De Schutter, "en de eerste reacties van de aanwezigen waren uitermate positief. We denken dat er voldoende potentieel voorhanden is om onze business verder uit te bouwen in de VS."

De "nieuwe versie" waar De Schutter op doelt, is nog maar pas gelanceerd en maakt gebruik van Ajax (een verzameling van een aantal technologieën en technieken waaronder JavaScript), waardoor de interface veel verfijnder is.

"Op een traditionele webpagina kan je een kadertje bijvoorbeeld niet van links naar rechts verschuiven, of kan je niet logisch scrollen", legt De Schutter uit. "Dankzij Ajax kan dat wel. De gebruikservaring die we gecreëerd hebben op onze webpagina's kan gerust de vergelijking met de traditionele softwarepakketten doorstaan."

Het heeft heel wat voeten in de aarde gehad, maar vandaag schrijft ContactOffice een succesverhaal. De toepassing zou momenteel al meer dan 350.000 gebruikers tellen in binnen- en buitenland, waaronder enkele grote klanten zoals Suez, Mobistar en TNT.

Het idee van de online-toepassingen lijkt sinds kort ook weer volop te leven. Dat blijkt niet alleen uit de lancering van Microsoft Live en Google Docs & Spreadsheets, maar evenzeer uit de overname van opensource-ontwikkelaar Zimbra door Yahoo.

"Ook Zimbra produceert 'software as a service'-toepassingen", weet De Schutter nog. "Steeds meer it-bedrijfjes springen op de kar. Dat komt omdat kleine en grote ondernemingen eindelijk het belang beginnen in te zien van ons model, waarbij ze niet voortdurend zelf hoeven te investeren in dure servers en licenties."

Onze partners