‘Context providers’ staan in 2012 voor 12 miljard dollar

Kristof Van der Stadt
Kristof Van der Stadt Hoofdredacteur bij Data News

‘Context-aware computing’ – zeg maar diensten die verrijkt zijn met extra contextgevoelige informatie – wordt volgens Gartner een markt van 12 miljard dollar tegen 2012.

‘Context-aware computing’ – zeg maar diensten die verrijkt zijn met extra contextgevoelige informatie – wordt volgens Gartner een markt van 12 miljard dollar tegen 2012.

De term ‘context-aware computing’ is misschien nog niet echt ingeburgerd, maar je kan er volgens de analisten van Gartner maar beter al aan wennen. Context-aware computing kan in bedrijven bijvoorbeeld voor betere salesprospecten zorgen, de band met de klant aanhalen en de algemene productiviteit en samenwerking verhogen. Gartner definieert de term als het concept om extra informatie (locatie, presence, omgevingsinfo, …) over een eindgebruiker toe te voegen aan de applicaties of diensten, om zo de kwaliteit van de interactie te verbeteren. Tegen 2012 moet die markt gegroeid zijn tot 12 miljard dollar, waarbij minstens twee globale ‘context providers’ elk meer dan 100 miljoen gebruikers zullen bedienen.

De rudimentaire technologie bestaat al eventjes, maar volgens analiste Anne Lapkin heeft context wel het potentieel om flink wat spelregels te veranderen. Maar wie gaan wie context providers dan wel worden? Langs de ene kant zijn web vendors de gedoodverfde kandidaten, maar ook fabrikanten van smartphones kunnen hun kans wagen en bijvoorbeeld ‘context aggregator’ software voorinstalleren op nieuwe handsets. Het OVI-initiatief van Nokia zou je hierin bijvoorbeeld al kunnen kaderen, maar ook Apple en RIM zijn goedgeplaatst omdat ze sterke controle hebben op hard- en software.

Maar vergeet zeker niet de social networking spelers als LinkedIn en Facebook: zij beschikken nu reeds over rijke informatie van hun gebruikers – al ontberen ze momenteel vaak nog de real-time contextuele gegevens als locatie. Ook mobiele operatoren komen in principe in aanmerking, al zullen zij dan wel moeten gaan samenwerken met flink wat partners.

Of worden het toch de traditionele verkopers van communicatieinfrastructuur? Cisco en Alcatel-Lucent investeren in ieder geval beiden al aanzienlijk in ‘context’: Cisco via de Mobility-engine en Alcatel via een gamma rond mobiele advertenties. En vergeet spelers als Microsoft en Avaya niet, die met hun ‘presence’-toepassingen nu al over real-time context beschikken. U hoort het al: de strijd om context zou best wel eens interessant kunnen worden.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content