Crisis of niet, consumenten blijven gek op pc's

31/07/08 om 06:00 - Bijgewerkt om 05:59

Bron: Datanews

In het tweede kwartaal werden er in West-Europa 13,8 miljoen pc's verkocht, een groei met 22,9 procent. Dat is de sterkste prestatie sinds 1999.

In het tweede kwartaal werden er in West-Europa 13,8 miljoen pc's verkocht, een groei met 22,9 procent. Dat is de sterkste prestatie sinds 1999.

Volgens Gartner zijn het vooral de sterk dalende pc-prijzen die aanzetten tot kopen. "Als dit aanhoudt komt er een verdere consolidatie van," voorspelt hoofdanalist Ranjit Atwal van Gartner.

Groot-Brittannië, Duitsland en Frankrijk haalden respectievelijk kwartaalverkopen van 2,8 miljoen, 2,4 miljoen en 2,3 miljoen eenheden. De groei zit vooral in portables, die met 45 procent vooruitgaan.

De sterke vraag is een Europees fenomeen, maar niet alle fabrikanten profiteren er evenveel van. Over het kanaal was de groei het sterkst, met 27,4 procent in het algemeen en 60 procent in portables. Bijna 2 pc's op 3 die in Groot-Brittannië de winkel uitgaan zijn nu een draagbaar model. Dell en HP verdelen er de markt van 2,8 miljoen stuks. Samen hebben ze bijna 45 procent. Dell blijft wel nummer één met 645.000 verkochte pc's (+21,7%). HP groeide bijna 100 procent in de consumentenmarkt en versjouwde 575.000 stuks (+42%).

In Frankrijk stak Asus met zijn eee PC subnotebook Toshiba voorbij als de nummer drie in portables. Asus verkocht er 149.000 pc's in het tweede kwartaal. Acer blijft aan de top in Frankrijk met 607.000 verkochte pc's en 26,6 procent marktaandeel, een groei van 36,5 procent. Onder meer de lancering van de Aspire One mini-notebook en de overname van Packard Bell hielpen Acer ten nadele van HP en Dell.

Duitsland blijft de meest versnipperde en meest competitieve markt. De top-vier fabrikanten zaten allemaal ergens tussen 270.000 en 300.000 pc's. Liefst 46,3 procent van de markt behoorde tot de categorie "anderen", na Acer, Fujitsu, HP, Dell en Medion. Ook hier droogde Acer de concurrentie af met een groei van 45,4 procent, dubbel zoveel als de markt. Net als in Frankrijk speelde vooral de introductie van de Aspire One mini-notebook en de overname van Packard Bell een rol.

Grootste slachtoffer is Fujitsu Siemens, dat volgens Gartner ondanks de vibrerende vraag 7,6 procent achteruit wist te gaan. HP loste een voorraadprobleem op met zeer lage retailprijzen, maar bleef toch steken op een relatief bescheiden 13,1 procent groei in stuks.

Onze partners