CRM-tools zijn als het zenuwstelsel van een onderneming

CRM-oplossingen bieden een toegevoegde waarde wanneer ze op een correcte manier worden ingeschakeld in het bedrijfsproces. Onderzoek toont aan dat hier heel wat fout gaat.

Uit onderzoek van Frost Sullivan blijkt dat een meerderheid van bedrijven gewonnen is voor CRM-toepassingen maar schromelijk nalaten om personeel op te leiden om professioneel met de software te werken. Motivatie en enthousiasme bij de eindgebruiker zijn zeker niet voldoende om de CRM-technologie binnen een bedrijf te laten renderen.Een eerste generatie toepassingen was er vooral op gericht om de taak van de klantendienst van een bedrijf efficinter te laten verlopen. Dat was een overschatting omdat de software uiteraard niet voorzag in een eenduidige en op maat van het bedrijf opgestelde strategie. De nieuwste softwaretools willen vooral de interactie tussen beide klant en onderneming op een hoger niveau brengen. Dat gebeurt uiteraard ook weer niet vanzelf en het speelt zich bovendien af op een hoger niveau. Analisten wijzen er nu op dat CRM meer te maken heeft met een bedrijfsfilosofie.Ontwikkelaars van CRM-software moeten er volgens de onderzoekers dan ook op toezien dat ze een proactieve rol spelen bij het aanboren van nieuwe markten. Daarenboven is het belangrijkdat zij de eindgebruikers ook voldoende opleiden om de tools correct te gebruiken. Daar komt uiteraard heel wat overleg bij kijken. Wie er zomaar van uit gaat dat de technologie een oplossing zal bieden voor de problemen die zich op een bepaald moment aandienen, slaat de bal duidelijk mis.Bij IDC luidt het dat CRM-oplossingen voor een bedrijf vergelijkbaar zijn met het menselijke zenuwstelsel. Op prikkels die zich aandienen, moet er onmiddellijk en vooral gepast gereageerd worden.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content