Bruno Segers
Bruno Segers
ICT-oudstrijder (o.a. Oracle, IBM, Microsoft, RealDolmen) en voorzitter van FIT.
Opinie

21/10/16 om 15:13 - Bijgewerkt om 15:18

'Crowdfucking: Leve de oppervlakkigheid van investeerders'

Snelheid en oppervlakkigheid zijn de kernwoorden van vandaag. Bruno Segers ziet dat ook bij investeerders: 'Laat ons daarvan behoeden in de vele interessante crowdfunding-dossiers die nu als paddenstoelen uit de grond schieten'.

'Crowdfucking: Leve de oppervlakkigheid van investeerders'

© iStock

Herbert Marshall McLuhan was een Canadees filosoof en wetenschapper die zich onsterfelijk maakte met de stelling 'the medium is the message'. Hij beweerde dat de media een verlenging zijn van de menselijke zintuigen en zowel het individu als de maatschappij op een bepalende manier beïnvloeden. Hij verdeelde de communicatiemiddelen in hot (met hoge intensiteit, zoals radio en film) en cool (lage intensiteit, zoals telefoon en televisie). Met zijn veelbesproken stelling bedoelde McLuhan dat het communicatiemiddel een beslissende stempel drukt op de betekenis van de boodschap. Vandaag twijfelt niemand aan zijn kernbewering ; om de huidige wereld te begrijpen moet men de media begrijpen. Tot zover Wikipedia, de Encyclopedia Britannica, de Winkler Prins van het internet.

Delen

'Crowdfucking: Leve de oppervlakkigheid van investeerders'

Weinigen weten dat McLuhan in 1959 al sprak over 'the global village', lang voordat dat voor iedereen zichtbaar werd met de opkomst van het internet en het wereldwijde web. De man zou dus zeker een mening gehad hebben over de sociale media van vandaag. Zou hij ze hebben ingepast in de dualiteit hot/cool of zou hij een derde categorie verzonnen hebben ? Ik geloof in het laatste. McLuhan had naast hot en cool waarschijnlijk gesproken -in analogie met fast food- over fast media. Het gaat vandaag niet alleen over sociale media maar vooral over snelle media. "Om de huidige wereld te begrijpen moet men de media begrijpen." Snelheid en oppervlakkigheid zijn inderdaad schering en inslag geworden in onze hedendaagse samenleving.

Chineren met Eandis

In Data News van 18 maart 2016 nomineerde ik chineren als kandidaat #ICTWoordVanHetJaar maar ik ben er niet in geslaagd te achterhalen wie er enkele weken geleden als eerste via twitter Eandis de Chinese bel aanbond. Plotseling was er een stortvloed van meningen over het verleden en de toekomst van het elektriciteitsnetwerk in Vlaanderen. Kortom, de kabel 'van den elentriek' die bij ieder van ons thuis en op het werk de lampen laat branden. Daarom hebben velen waarschijnlijk het licht gezien en gaven zij snel een oppervlakkige mening over de zin en onzin van een Chinese investering in het Vlaamse State Grid. Ik voel me niet geroepen om een uitspraak te doen over de grond van de zaak maar de verwijzing naar de splinter en de balk gaat hier toch even op. In de toekomst gaan Chinezen misschien 14 procent bezitten van het elektriciteitsnetwerk en zich jaarlijks verzekeren van 14 procent van de uit te keren winst. Zal ik iedereen er nog even op attent maken dat Amerikaanse digipolisten (Data News van 15 april 2016) al jaren zo goed als gratis gebruik maken van de telefonie-, kabel- en draadloze netwerken uitgebaat door onze telecomoperatoren en dagelijks miljoenen advertentie-inkomsten zo goed als onbelast vanuit onze lokale economie versluizen naar fiscale paradijzen ? Hun aandeelhouders worden er beter van, de Belgische samenleving blijft verweesd en verarmd achter. Wanneer gaat dit debat eindelijk gevoerd worden met kennis van zake in plaats van snel en oppervlakkig zoals de Eandis soap van de voorbije weken ?

Behoeden voor snelheid en oppervlakkigheid

Laat ons elkaar ook behoeden voor snelheid en oppervlakkigheid in de vele interessante crowdfunding-dossiers die nu als paddenstoelen uit de grond schieten. Er staat aardig wat geld op spaarboekjes en spaarboekjes brengen niets meer op, maar kijk toch uit wanneer bankiers en ondernemers elkaar vinden via powerpoint presentaties. Businessplannen worden doorgaans gepresenteerd via powerpoints maar worden opgevolgd via spreadsheets. Het is dus een hele uitdaging voor potentiële investeerders om op de juiste manier te investeren in de juiste initiatieven. Ik raad bij deze elke crowdfunder aan zich wat te verdiepen in Warren Buffet vooraleer op basis van een flashy presentatie van enkele slides een emotionele beslissing te nemen. Lernout & Hauspie was jaren geleden crowdfunding avant la lettre maar het gerechtelijk dossier loopt nog altijd. Sommige L&H investeerders van het eerste uur voelen zich - terecht of onterecht - genomen en nemen nu het woord crowdfucking in de mond. De nominatie van deze maand voor het #ICTWoordVanHetJaar ; crowdfucking. Leve de snelheid en de oppervlakkigheid.

Lees meer over:

Onze partners