'Cyber Millenial' is een zuiplap

13/05/09 om 08:00 - Bijgewerkt om 07:59

Bron: Datanews

Jong, hoogopgeleid en technologieminded. Voldoet u aan de eerste drie beschrijvingen? Dan is de kans groot dat deze ook op u slaat: u bent een zuiplap. Dat is althans wat een recente Amerikaanse studie van het National Institute on Alcohol Abuse and Alcoholism (NIAAA) uitwijst.

Jong, hoogopgeleid en technologieminded. Voldoet u aan de eerste drie beschrijvingen? Dan is de kans groot dat deze ook op u slaat: u bent een zuiplap. Dat is althans wat een recente Amerikaanse studie van het National Institute on Alcohol Abuse and Alcoholism (NIAAA) uitwijst.

De studie gebruikte grote marketingdatabases en voegde de gegevens samen met die uit databanken van de Amerikaanse volkgezondheidsdiensten 'Centers for Disease Control and Prevention' (CDC). De bedoeling was risicodrinkers te identificeren en meer te leren over hun sociale kenmerken, gewoonten en gedragingen.

Uit de database kwamen 10 bevolkingssegmenten voort die konden geïdentificeerd worden als risicodrinkers. Die konden verdeeld worden in 2 grote groepen, 1 met mensen van middelbare leeftijd en 1 met jonge mensen. Opvallend is dat de jonge 'zuiplappen' over het algemeen hoogopgeleid, technologisch gesofisticeerd en etnisch gemengd was. De studie noemt ze 'Cyber Millenials'. Ze leven in de stadsrand en zijn verbazend genoeg erg met hun gezondheid bezig: ze roken minder dan gemiddeld, sporten, eten, organisch geproduceerd voedsel. Maar ze zuipen dus dat een lieve lust is.

Voor de Amerikanen is de studie natuurlijk handig om hun preventie beter te focussen. Misschien ook voor ons, Belgen? Dan zijn we toch een beetje benieuwd wat die onderzoekers als een risicodrinker zien. Dat blijkt volgens de studie iemand te zijn die in de voorbije 30 dagen twee keer 5 of meer alcoholische dranken nuttigde. Lijkt een treffende beschrijving van... een Belg. Misschien toch iets te ruim qua focus.

Onze partners