Daadkracht primeert voor CIO in 2009

15/01/09 om 11:20 - Bijgewerkt om 11:19

Bron: Datanews

'Businessprocessen verbeteren', 'lagere bedrijfskosten' en 'een daadkrachtiger personeel' vormen de top drie doelstellingen van cio's in 2009, aldus Gartner.

'Businessprocessen verbeteren', 'lagere bedrijfskosten' en 'een daadkrachtiger personeel' vormen de top drie doelstellingen van cio's in 2009, aldus Gartner.

De crisis laat zich duidelijk voelen in de resultaten van de jaarlijkse bevraging van cio's door Gartner ('2009 CIO Agenda' survey'). Voor het vierde jaar op rij staat 'businessprocessen verbeteren' bovenaan het lijstje van businessprioriteiten, gevolgd door 'lagere bedrijfskosten' (stond op 5 vorig jaar) en 'de efficiëntie van het personeel verbeteren' (was 6 vorig jaar). Een evolutie die Gartner resumeert als 'work smarter, not harder' en niet als 'doe meer met minder'.

Wat dat laatste betreft blijken de ict-budgetten immers stand te houden, met wereldwijd een stijging met 0,16% (in Europa een petieterig snuifje groter met +0,48%). Duidelijk is dat ict niet zozeer een korte termijn gericht 'groeien om te groeien' moet mogelijk maken (zoals tot voor kort vaak het geval), maar wel helpen focussen op het maximaliseren van de bedrijfsstrategie.

De top drie van technologische prioriteiten voor de cio's omvat 'business intelligence' en 'enterprise applications (erp, crm)' (de nummers één en twee voor het derde jaar op rij), evenals 'server & storage technology (virtualization)'.

De cio's voorzien tevens een verbetering van de ict-expertises in de komende jaren, terwijl een goed werkende 'IT-governance' een belangrijke factor blijkt in de meest daadkrachtige organisaties.

Vice-president research Dave Aron van Gartner ziet in de aandacht voor een daadkrachtiger personeel niet meteen een aanzet tot ontslagen. Ook de signalen rond outsourcing waren minder sterk dan verwacht. Bij het focussen op de bedrijfsstrategie kan het voorts ook interessant zijn niet alleen een grotere efficiëntie voor het eigen bedrijf na te streven, maar ook om de hele waardeketting - inclusief de noden van de klanten, leveranciers en partners van het bedrijf - te bekijken. Naast een betere werking, kan dat ook een betere relatie (of het behoud ervan) bewerkstelligen.

Onze partners