Datahouse zalft na panne, Belgacom ‘not amused’

Stefan Grommen Stefan Grommen est rédacteur de Data News.

“Belgacom en Scarlet zijn goeie partijen. De verantwoordelijkheid voor de panne ligt niet bij hen”, aldus Datahouse-ceo Salvatore Fiorenza. De toon na de datacenterpanne die gisterenvoormiddag enkele Belgische klanten platlegde, is helemaal omgeslagen. Bij Belgacom zijn ze echter ‘not amused’ en verbaasd dat de schuld in hun schoenen werd geschoven. Gisterochtend om 7u00 ontstond er een probleem met een switch in het datacenter, waardoor die in ‘loop’ ging. “Het probleem is rond 9u opgelost, maar enkele klanten hebben er nog tot 12u last van ondervonden.”, aldus Fiorenza. Hij zegt dat hij bij de panne veel en goeie hulp heeft gehad van de mensen van Scarlet en Belgacom.

“Belgacom en Scarlet zijn goeie partijen. De verantwoordelijkheid voor de panne ligt niet bij hen”, aldus Datahouse-ceo Salvatore Fiorenza. De toon na de datacenterpanne die gisterenvoormiddag enkele Belgische klanten platlegde, is helemaal omgeslagen. Bij Belgacom zijn ze echter ‘not amused’ en verbaasd dat de schuld in hun schoenen werd geschoven.

Gisterochtend om 7u00 ontstond er een probleem met een switch in het datacenter, waardoor die in ‘loop’ ging. “Het probleem is rond 9u opgelost, maar enkele klanten hebben er nog tot 12u last van ondervonden.”, aldus Fiorenza. Hij zegt dat hij bij de panne veel en goeie hulp heeft gehad van de mensen van Scarlet en Belgacom.

De klanten die hinder ondervonden, zo zegt Fiorenza, hebben er destijds “voor gekozen om met 1 poort (1 redundante switch) aan te sluiten, in plaats van met een dubbele poort. In Nederland verplichten we onze klanten altijd om twee poorten te nemen. Maar omdat we niet de schuld naar onze klanten willen doorschuiven, willen we een geste doen: we zullen hen gratis een tweede poort ter beschikking stellen. Klanten die nog een hogere oplossing willen, kunnen we een kwart rack in een Nederlands datacenter als recoverymogelijkheid aanbieden.”

Belgacom begreep gisteren niet waarom zij de hete aardappel toegeschoven kregen. Na wat graven, dook er ook bij hen een mogelijke verklaring voor het probleem op. “Datahouse heeft in mei 2011 het datacenter en de housing-klanten overgenomen”, meldt woordvoerder Jan Margot. “Om Datahouse voldoende tijd te geven om zijn klanten te migreren naar een nieuwe IP-transit provider werd er afgesproken dat Scarlet de huidige situatie nog 6 maanden zou bestendigen op een ‘best effort’-basis. Die periode van 6 maanden is afgelopen op 13 november jongstleden. Scarlet heeft contractueel zelfs het recht om, vanaf die datum, de connectiviteit van het datacenter te onderbreken. Als teken van goodwill is Scarlet echter akkoord gegaan om deze service ‘as-is’, zijnde ‘best-effort’, nog te bestendigen tot Datahouse klaar was met een definitieve oplossing.”

“In die opstelling”, zo gaat Margot verder, ‘is er, allicht door een verkeerde manipulatie op één van de switchen in de Datahouse-housing een zogenaamde Layer2-loop ontstaan. Scarlet heeft dat zo snel mogelijk (in de achtergrond ondersteund door Belgacom-technici) opnieuw hersteld.” Hij concludeert: “Datahouse is zelf nalatig geweest door, in de 6 maanden overgangsperiode, onvoldoende actie te ondernemen om zijn klanten over te zetten naar nieuwe netwerk (en IP-address space).”

Salvatore Fiorenza probeert te sussen. “In Nederland bieden wij enkel colocatiediensten aan, maar bij de overname van het Scarlet-datacenter hebben inderdaad wij ook de klanten overgenomen die ip-internetverkeer afnamen”, vertelt hij. “Wij zullen die klanten binnenkort voorstellen om te migreren naar een nieuwe backbone die we hebben uitbesteed.” Maar, zo benadrukt hij, de panne van gisteren had niks te maken met een contractuele kwestie. “Er liep, zoals gezegd, iets mis met een switch bij ons. Belgacom en Scarlet hebben ons goed geholpen om alles weer online te krijgen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content