‘De Apple Watch is als onkruid’
Apple infiltreert in ecosystemen zoals onkruid, meent een analist van Gartner, die de Apple Watch als ‘de nieuwe indringer uit Cupertino’ beschouwt.
In een blogpost op Gartner.com vergelijkt analist Robert Hetu Apple’s post-laptopproducten met de ‘invasieve’ Kudzu-klimplant, een onkruid dat ‘het tuiniergenoegen van menig Amerikaan vergalt’ en een ‘pest is over de hele wereld’.
Zoals de explosief groeiende Kudzu met zijn grote bladeren het zonlicht van andere levensvormen ontneemt, zo zet Apple de producten van ‘andere, trager groeiende soorten’ in de schaduw, meent de analist.
Zo infiltreerde Apple al in de ‘dierbare muziekcollecties’ van gebruikers, en overtrof het bedrijf daarna de andere fabrikanten met zijn ‘op touchscreens gebaseerde producten en apps’.
Robert Hetu ziet de Apple Watch en het mobiele betaalsysteem Apple Pay als ‘de nieuwe indringers uit Cupertino’. Vooral de smartwatch van Apple zal ‘een verdere revolutie betekenen voor het koopgedrag van consumenten’, denkt hij.
‘Apple blijft manieren vinden om klanten aan zich te binden en zichzelf onvervangbaar te maken voor hen. Retailers in het bijzonder zullen moeten leren omgaan met de nieuwe soorten die hun omgeving binnendringen’, klinkt het nog.
Bron: Automatiseringgids
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier