De DN generatie op CeBIT

Volgens een online onderzoek uitgevoerd door het Duitse it-blad Computerwoche wil 60 procent van de ondervraagde ict-professionals dat CeBIT zich als vakbeurs opnieuw en uitsluitend toelegt op informatie- en communicatietechnologie voor bedrijven.

“Raus!” met frivole stands bedoeld voor het digitale huis (een hele hal vol dit jaar in Hannover). “Raus!” met al die exposanten die meer op hebben met elektronica voor Jan Publiek dan met grid computing. Stuur ze naar de IFA in Berlijn. Die beurs overschaduwt CeBIT trouwens alsmaar meer.Ook de B2B-exposanten hebben hun buik vol van de lange rijen technologiefreaks of doordeweekse curieuze neuzen waar zakelijke klanten en prospects zich een weg moeten door banen. Amusement moet plaats maken voor het serieuze werk.Maar technologie voor het grote publiek radicaal weren van de CeBIT scène, is tegen de stroom van de geschiedenis in roeien. Niet alleen omdat het in deze tijden van digitale mobiliteit haast onmogelijk is om duidelijk af te bakenen waar privéleven en vrije tijd begint en professionele besognes eindigen. Een SAP-topman merkte in dit verband op dat “de erp-behoeften van een kmo vandaag op een iPod van 60 GB kunnen”. Maar vooral omdat de toekomst van ict, en van de Westerse sameleving in het algemeen, vandaag afhangt van de DN generatie. DN staat niet voor Data News maar voor ‘digital natives’, een uitdrukking van Steve Prentice, research director bij Gartner. Jonge mensen van minder dan 25 die geboren zijn met de pc en mobieltjes en internettoestanden even vanzelfsprekend vinden als eten en drinken. “Twintig jaar geleden maakten ouders zich zorgen over de televisieverslaving van hun kinderen. Vandaag hangen jongeren meer uren voor de computer en aan de gsm dan voor hun tv,” stelt Arun Sarin, ceo van Vodafone, vast.Een hoogmis als CeBIT die ook het economische en sociale gewicht van de technologische industrie onder de aandacht brengt, heeft zijn raison d’être: als ze erin slaagt business en vrije tijd te convergeren, kan dat die ‘digital natives’ op ideeën brengen voor hun professionele toekomst. En da’s een hele prestatie voor een sector die in de ogen van veel jonge mensen alle charme verloren heeft.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content