De flatscreen is dood, hier is de buigzame televisie

07/01/14 om 04:49 - Bijgewerkt om 04:49

Bron: Datanews

Sensatie op de Consumer Electronics Show in Las Vegas: Samsung pakte er uit met een buigzame televisie. Waar het goed voor is, weet voorlopig niemand, maar spectaculair is het wel.

De flatscreen is dood, hier is de buigzame televisie

© Reuters

Samsung had op het podium in Las Vegas net een reeks UHD-televisies voorgesteld (ultrahoge definitie: goed voor 8 miljoen pixels, vier keer zoveel als HD in 1080p), toen er nog even tijd bleek voor een toetje. Dat kwam er in de vorm van een UHD-televisie met een schermdiagonaal van 85 inch/212 cm) die er op het eerste gezicht gewoon plat uitzag, maar met een simpele druk op de knop boog totdat hij de zacht concave curve vertoonde die ook een aantal van Samsungs andere, obeweeglijke UHD-toestellen hebben.

Waarom heb je dat nodig? Het is een onbeantwoorde vraag. Het toestel was overigens een prototype en wordt niet zo meteen in de winkel verwacht. Maar als het kan, waarom dan eigenlijk niet? Samsung stelt dat een plat scherm beter is in sommige situaties en een gebogen scherm in andere. Dit toestel zou de kijker dus zelf de keuze geven. In ieder geval zou het voordeel van een gebogen scherm zijn dat de kijkafstand voor het hele scherm uniform is (want als je recht voor een plat scherm zit, zijn de zijkanten iets verder weg dan het midden van het scherm).

TV-deluxe

Buigzame schermen zijn al even het neusje van de zalm in de technologiesector. Samsungs Koreaanse concurrent LG pakte onlangs uit met een buigzame smartphone. Ook in een plat, onbuigzaam toestel zouden die schermen handig zijn, omdat ze minder makkelijk barsten wanneer ze van een tafel of uit een handtas vallen. En al blijven praktische toepassingen misschien nog even uit, dat Samsung erin slaagt om zulke grote buigzame schermen te maken, is opmerkelijk.

UHD (ook bekend als 4K) is ondertussen het nieuwe verkoopargument van de televisiebouwers. Nu 3D definitief geflopt is, proberen zij superdeluxe toestellen aan de man te brengen met genereuze schermen (Samsung presenteerde op de CES ook een monster van 110 inch/275 centimeter) en pixeldichtheden om van te duizelen.

Daar zijn echter aardig wat problemen mee. Vooralsnog kosten UHD-toestellen duizenden euro's. Bovendien heeft zo goed al iedereen de laatste jaren al de overstap naar een flatscreen gemaakt en is een televisie nu eenmaal niet iets wat je elk jaar koopt.

Content blijft koning

Bovendien krijgt de buis sowieso steeds meer concurrentie van videostreaming op smartphones en tablets. En wat voor 3D gold, geldt ook voor 4K: als er geen programma's in dat formaat zijn, heb je niks aan je dure toestel.

Maar dat gaat veranderen, zeggen de televisiemakers. Samsung zegt te vertrouwen op zijn upscaling-algoritme dat video in 1080p omzet naar 4K. Ook de content-leveranciers zeggen dat ze zullen volgen. Netflix, het Amerikaanse videostreamingbedrijf dat nu ook naar België zou komen, kondigt alvast aan dat het de programma's die het zelf produceert (zoals de zeer succesvolle reeks 'House of Cards' met Kevin Spacey) in 4K zal opnemen.

Onze partners