De klant is koning

16/10/09 om 09:00 - Bijgewerkt om 08:59

Bron: Datanews

Ze hebben het er niet makkelijk mee, de cio's van grote maar ook kleine ondernemingen, want hoe moet dat dan met het openstellen van je netwerk voor Facebook, Youtube, Twitter?

Ze hebben het er niet makkelijk mee, de cio's van grote maar ook kleine ondernemingen, want hoe moet dat dan met het openstellen van je netwerk voor Facebook, Youtube, Twitter?

Afsluiten die boel want werknemers zijn meer bezig met Facebook dan met hun job? In heel wat bedrijven heeft men de hele zwik achter slot en grendel gezet, tot bleek dat gladde verkopers en marketingjongens promotiefilmpjes van hun producten en diensten op Youtube plaatsten en dat verdorie nog succes had ook... Hmm, ja, hoe zit dat dan, toch helemaal open? Soms met tegenzin, soms met enthousiasme.

De kloof tussen wat werknemers thuis op hun pc'tje uitspoken en de beschikbaarheid op het werk wordt alsmaar groter. Ze gebruiken Apple iPhone, Blackberry en andere smartphones voor tal van webapplicaties, maar krijgen geen e-mail integratie op hun eigen werkplek. Uitgebreide sociale netwerkmogelijkheden maar inloggen op kantoor, ho maar. En straks stapt een meerderheid in zijn thuisbasis ongetwijfeld willen nillens over naar Windows 7, stukken beter dan Vista, maar mijlenver verwijderd van Windows XP dat nog in de meerderheid van de ondernemingen draait. Ik voorspel dat die frustratie, ik noem het zelfs geen generatiekloof meer, nog zal toenemen.

En dan merk je dat werknemers steeds vaker hun eigen toestellen meebrengen naar het werk. Apple Macbooks duiken er steeds vaker op. Hoeveel gsm's van het bedrijf liggen er in de lade omdat mensen liever met hun eigen fancy hebbeding uitpakken? De cio zal er moeten leren mee leven dat de controle over zijn klanten ('spreek niet meer over gebruikers', vertelt Gartner) een pak minder wordt. Daarom zijn het ook klanten en geen gebruikers meer. En de klant is koning, niet?

Maar als ik een brasserie run en een klant komt met een pak friet in de hand mijn etablissement binnen, dan zal ik er wel op wijzen dat dit niet kan. Met alle plezier een Duvel of een vino tinto, maar een klant moet zich aan een aantal ongeschreven regels houden. De kastelein, de cio van dienst, krijgt toch nog het laatste woord.

Onze partners