De Lijn verkoopt dagelijks ruim 600 sms-tickets

De Lijn heeft op ongeveer drie maanden tijd zo’n 62.000 sms-tickets verkocht in Antwerpen en Gent. Dagelijks betalen meer dan 600 reizigers hun bus- of tramticket per sms.

De Lijn heeft op ongeveer drie maanden tijd zo’n 62.000 sms-tickets verkocht in Antwerpen en Gent. Dagelijks betalen meer dan 600 reizigers hun bus- of tramticket per sms.

Sinds 6 september 2007 kunnen reizigers in Gent en Antwerpen hun bus- of tramticket via sms betalen. Op zondag 16 december stond de teller op 61.688 verkochte tickets, waarvan 38.922 in Antwerpen en 22.966 in Gent. Dat betekent dat er dagelijks meer dan 600 reizigers hun ticket via sms betalen.

Vrijdag 7 december bleek tot nog toe met 906 sms-tickets de drukste dag. Vrijdagen zijn gemiddeld ook de drukste dagen. Tijdens de dag zelf ligt de grootste piek rond 17u in de avondspits.

Ter herinnering: wie een kaartje wil kopen via zijn gsm moet zich niet vooraf registreren, maar sms’t gewoon de boodschap DLA (Antwerpen) of DLG (Gent) naar het nummer 4884. Na enkele seconden krijgt de reiziger een bevestigings-sms die geldt als vervoersbewijs. Zo’n sms-ticket is 60 minuten geldig. Een sms-ticket kost 1,20 euro (+0,15 euro voor deaanvraag-sms) en is daarmee voordeliger dan het goedkoopste ticket op de bus, dat 1,50 euro kost. Dat prijsverschil moet het aantal verkoopshandelingen van de chauffeurs helpen verminderen, waardoor de bussen en trams stipter kunnen rijden.

Voorlopig blijft de dienst alleen beschikbaar voor Proximus-klanten. Met de andere operatoren lopen nog steeds gesprekken.

De Lijn wil het sms-systeem in het voorjaar 2008 evalueren. Is de balans positief, dan wordt het instrument uitgebreid naar heel Vlaanderen.

Bron: Belga

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content