De Lijn vervangt volledige WAN

De Vlaamse Vervoermaatschappij De Lijn gooit zijn huidige Wide Area Network de deur uit om het te vervangen door een nagelnieuw mpls-netwerk. Dat gaat gepaard met een investering van bijna 3 miljoen euro.

De Vlaamse Vervoermaatschappij De Lijn gooit zijn huidige Wide Area Network de deur uit om het te vervangen door een nagelnieuw mpls-netwerk. Dat gaat gepaard met een investering van bijna 3 miljoen euro.

Het huidige netwerk van De Lijn bestaat momenteel uit een 10 Mbit/s-verbinding voor de hoofdzetels, geleverd door Syntigo (het vroegere B-Telecom, telecomdienstverlener van de NMBS), en leased lines van Belgacom voor de andere vestigingen. Dat wan gaat nu de deur uit, want er komt een mpls-netwerk in de plaats. Het mpls-netwerk komt er op aanbeveling van de interne studie ‘Optimalisatie Connectiviteit’ van de stuurgroep informatiebeheer van de Vlaamse Vervoermaatschappij. Mpls of ‘multi protocol label switching’ is een technologiestandaard die het mogelijk maakt alle bedrijfsapplicaties (inclusief spraak) van verschillende vestigingen flexibel over 1 netwerk te sluizen.

“Het huidige netwerk voldoet niet meer om een verder hoog niveau van dienstverlening te verzekeren,” klinkt het bij De Lijn. “Naast de consolidatiebeweging zijn ook de bandbreedte, Quality of Service, beschikbaarheid, monitoring, rapportering, kostprijs en het tweede datacenter bepalende factoren om de huidige wan-infrastructuur te herzien.” De Lijn rekent met mpls niet alleen op hogere bandbreedte maar ook op gedifferentieerde manier van behandeling van de verschillende gegevensstromen (vb. Quality of Service voor spraak, real-time applicaties, interactieve applicaties, …).

De Lijn heeft voor het nieuwe netwerk 2,84 miljoen euro veil. Voor dat bedrag verwacht de busmaatschappij “het leveren, plaatsen van alle benodigde hardware, software en diensten om één samenwerkend geheel te verzekeren.” Bovendien heeft De Lijn ook de interconnectie van opslagsystemen (een storage area network) in de twee gebruikte datacenters opgenomen in het lastenboek. “De uitbouw van redundantie noodzaakt een hogesnelheidsverbinding tussen de opslagsystemen zodat de gegevens tussen deze twee geografisch gescheiden locaties kunnen gesynchroniseerd worden.” Op 26 oktober moeten de deelnemingsaanvragen binnen zijn.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content