‘De New York Times moet 100 procent digitaal gaan’

© nytimes.com

De New York Times, algemeen erkend als de beste krant ter wereld, moet zo snel mogelijk ophouden met papier uitgeven. Dat zegt Netscape-medeoprichter Marc Andreessen.

De New York Times, algemeen erkend als de beste krant ter wereld, moet zo snel mogelijk ophouden met papier uitgeven. Dat zegt Netscape-medeoprichter Marc Andreessen.

Volgens Andreessen, die destijds mee aan de basis stond van de allereerste grafische internetbrowser Netscape en vandaag aan het hoofd staat van de venture capital-firma Andreessen Horowitz, heeft het nauwelijks nog zin om kranten te drukken op papier.

Andreessen merkte op dat het potentiële wereldwijde publiek van de New York Times groeit, omdat de middenklasse in heel de wereld groeit. Toch moet de krant zich op haar digitale poot concentreren, vindt hij, en wel nu meteen.

“Het is niet dat je geen geld kan verdienen met papieren kranten, zei hij, en “het is niet dat er geen mensen zijn die daarvan houden”, maar in een technologische omslag zoals de media vandaag meemaken, moet je “voor honderd procent in de aanval.”

Een brug te ver

Sinds 2007 zijn in de VS veertien grote kranten op de fles gegaan, schrijft Reuters. Tien andere kozen ervoor om zuiver digital te gaan. Nog andere verschijnen nog maar een paar dagen per week.

Telkens gaat dat gepaard met ontslagenrondes. Ook in de rest van de wereld – en in België – heeft de gedrukte pers te kampen met dalende oplages en teruglopende advertentie-inkomsten.

Volgens Reuters is puur elektronisch gaan voor de New York Times echter een brug te ver. De krant is weliswaar één van de digitale succesverhalen. Ze is één van de weinige die erin slagen om lezer daadwerkelijk te laten betalen voor haar interneteditie. Maar dat is onvoldoende.

Legio problemen
De Times krant zag de advertentie-inkomsten voor haar papieren editie in het derde kwartaal van dit jaar met 10,9 procent dalen, schrijft Reuters. Elektronische advertenties maken dat verlies lang niet goed. Sterker nog: in datzelfde kwartaal liepen ook die met 2,2 procent terug. De Times verdiende in die drie maanden 44,6 miljoen dollar (34 miljoen euro) aan digitale advertenties, maar dat is slechts een kwart van alle reclame-inkomsten.

Er zijn dus nog legio problemen met digitale kranten. Lezers moeten overtuigd worden om ervoor te betalen. Journalisten moeten flexibel genoeg worden om ervoor te werken. En bovenal moet er een manier gevonden worden waarop ze even veel (en liefst méér) advertentie-inkomsten genereren als papieren kranten. Maar uiteindelijk, schrijft Reuters, is het aan topkranten als de New York Times om een digitaal model dat werkt uit de grond te stampen. (TV)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content