De (on)zin van 99,8 procent uptime

25/09/09 om 10:00 - Bijgewerkt om 09:59

Bron: Datanews

Wat ben je met 99,8 procent uptime van je it-netwerk als de zakelijke toepassingen niet beschikbaar zijn op het juiste moment en de gebruikers ontevreden.

Wat ben je met 99,8 procent uptime van je it-netwerk als de zakelijke toepassingen niet beschikbaar zijn op het juiste moment en de gebruikers ontevreden.

"Het gaat vooral om perceptie. En de helft van die perceptie over goed it-management is gebaseerd op amper 4 procent van de it-uitgaven van het bedrijf," vertelde Milind Govekar, Gartner research vice president tijdens de jongste Compuware cio meeting over IT Porfolio & Service Management.

"Bij ons is het zelfs minder dan 4 procent," gaf Jan Callens, cio van Honda Europe, aan. Het is volgens hem ook niet altijd evident om na te gaan waar het probleem precies ligt. "Vaak is het erg subjectief. In China klaagden de gebruikers over de trage performantie van nieuwe toepassingen. Bleek dat ze vijf in plaats van drie toetsen moesten intikken. Dat is dus een probleem van gebruikersvriendelijkheid." De Vantage-oplossingen van Compuware laten toe één en ander te monitoren zowel op it-vlak als wat de verbindingen van de diverse internetdienstenleveranciers betreft.

Gartner vindt ook dat de cio binnen de bedrijfsorganisatie niet langer over gebruikers maar over klanten moet spreken. "En maak SLA's niet te formeel. Visualiseer de performantie, dan kan je het ook tonen binnen de bedrijfsorganisatie." Overigens is Milind Govekar geen voorstander van de cio als "anticiperende butler. Dat is erg duur en niet altijd de beste strategie."

Onze partners