De ondergang van de tablet
De tabletmarkt kromp het afgelopen jaar al bijna met een vijfde en groei lijkt er niet meer in te zitten. Dat blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau GfK die Data News heeft opgevraagd. Het onderzoeksbureau meet de verkoop van tablets bij Belgische winkeliers.
De kans is groot dat je dit jaar geen nieuwe tablet gekocht hebt, want het gaat snel bergafwaarts met het aantal jaarlijks verkochte exemplaren.
Nog maar in 2010 werd de iPad geïntroduceerd door Steve Jobs. Met die introductie creëerde hij een markt die nog niet bestond: een nieuw product tussen de smartphone en laptop. In eerste instantie werd er twijfelachtig op het product gereageerd. De meeste mensen dachten een tablet niet nodig te hebben, Maar inmiddels hebben we er bijna allemaal een. Want sinds de introductie in 2010 is er in ons land een enorme groei ontstaan. Van 50.000 verkochte tablets in het eerste jaar, tot 1.3 miljoen in 2013. Maar dat hoogtepunt was maar van korte duur.
‘Sinds het tweede kwartaal van 2014 gaan de verkochte aantallen omlaag’, zegt Jürgen De Mesmaecker van GfK. ‘In het begin gaat het nog om single digits, maar naar het einde van 2014 ging het al omlaag met 20 tot 30 procent. Dit trekt zich verder in 2015.’ De hoofdreden dat we geen tablets meer kopen is omdat we er geen behoefte aan hebben.
‘Een iPad of iPad2 voldoet nog perfect aan wat de consument er mee doet. Er is geen nood aan vervanging, omdat er weinig innovatie is’, zegt de marktonderzoeker. ‘Bij een smartphone is dit wel het geval. Die vervangen we veel sneller omwille van zijn technologie. Met een tablet van nu kan je nog perfect hetzelfde als drie jaar geleden.’ Daarom is er bijna geen vervangingsmarkt bij tablets, tenzij hij echt kapot gaat. Maar dat kan in veel gevallen wel vijf tot zes jaar duren.
Door het gebrek aan innovatie voelen we de drang dus niet om een nieuwe tablet te kopen. Het scherm wordt bij een nieuwere versie beter en de tablet zal sneller laden, maar veel meer verschillen tussen 2010 en 2015 zijn er niet. ‘Het aantal verkochte tablets za blijven dalen, zolang er geen technologische push is waardoor de consument van tablet wil veranderen.’
Een tablet is ook geen persoonlijk product. Veel tablets worden door een heel huishouden gebruikt, niet door één persoon. ‘Vaak zijn er een of twee tablets per gezin voorzien. Kinderen en ouders hebben hun eigen smartphone, daar worden ze buiten huis mee gezien’, zegt De Mesmaecker. En smartphones worden steeds groter, het zijn al bijna tablets.
Phablets
Sommige mensen moeten er nog aan wennen, maar telefoons worden de laatste jaren steeds groter. Waar het voordat de smartphone zijn introductie deed belangrijk was dat de telefoon zo klein mogelijk was, groeit de smartphone juist. Sinds 2012, met de stijgende populariteit van de Galaxy Note reeks van Samsung, worden grote schermen steeds normaler. En waar Apple eerst niets van een groot scherm wilde weten, is bij de introductie van de iPhone 6 vorig jaar ook een Plus versie met groot scherm voorzien.
Hierdoor komen smartphones en tablets steeds dichter bij elkaar. ‘De opkomst van de phablet is een nieuwe tussenoplossing. Dit kannibaliseert de verkoop van tablets’, zegt De Mesmaecker.
Maar van de andere kant is er ook concurrentie op komst, want de laptop schuift steeds meer richting een soort ‘supertablet’. De laatste jaren wint de 2-in-1 laptop, een tablet met toetsenbord, steeds meer aan populariteit. Zo komt de tablet klem tussen de twee markten waar het in 2010 door Steve Jobs juist tussengezet was.
2-in-1
Veel tabletgebruikers hebben een toetsenbord gekocht dat ervoor zorgt dat de tablet op een laptop lijkt. En waar de huidige baas van Apple, Tim Cook, in 2012 nog schamperde dat de 2-in-1 te vergelijken was met het combineren van een koelkast en broodrooster, groeit die markt recent wel degelijk.
Microsoft zet bijvoorbeeld in op de Microsoft Surface Pro 3. Een 2-in-1 die sterk aan populariteit groeit. De 2-in-1 laptops worden bij marktonderzoek tot de tablets gerekend en Microsoft groeit in deze sector jaar-op-jaar sterk. In het tweede kwartaal van 2014 had het bedrijf nog een marktaandeel van 3,9 procent. Nu is dat al gegroeid naar 8,9 procent, zegt marktonderzoeker IDC. ‘De jaar-op-jaar groei van 84,9 procent geeft de populariteit van de 2-in-1 laptop aan, zowel po de consumenten- als professionele markt.’
Lange levenscycli
Tel daarbij op dat de vervangingsmarkt van tablets bijna niet bestaat en de donkere wolken boven de tablet zijn compleet. Het product is eigenlijk te goed, ze gaan met gemak vijf jaar mee, terwijl smartphones vaak om de twee jaar wel ingeruild worden voor een nieuwe.
Omdat bijna niemand een tablet vervangt, ontstaat er verzadiging in de markt, zegt De Mesmaecker van GfK. ’67 procent van de huishoudens heeft een tablet. Dat is vrij hoog, zeker voor dit type product, want 100 procent kan je niet bereiken. Hierdoor ontstaat een zekere saturatie.’
Gebrek aan innovatie
Het gebrek aan innovatie op de tabletmarkt zorgt er uiteindelijk voor dat niemand de neiging heeft een nieuwe, betere tablet wil kopen. Doordat andere producten meer op tablets gaan lijken, is de drang er niet om geld uit te geven aan een nieuw model. De 2-in-1 is een directe concurrent. En waar de iPad bij introductie feitelijk al een iPhone was met een groter scherm waar je niet mee kon bellen, zorgt de Phablet er nu voor dat een tablet écht overbodig wordt. Het enige grote voordeel blijft dat hij niet snel kapot gaat. En kleine kinderen er dus prima vijf jaar hun kinderseries op kunnen blijven kijken.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier